Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Veelgestelde vraag: “Hoe worden de spoorovergangen beveiligd?”

Katja Torbijn | donderdag 1 april 2021
Katja

Veiligheid van de nieuwe tramlijn is een randvoorwaarde voor het project. We bouwen de tramlijn op een veilige manier, maar ook als de tram straks rijdt heeft veiligheid de hoogste prioriteit. We zien dat veel voetgangers, fietsers en auto’s het toekomstige tracé kruisen, dat zal straks niet anders zijn. Zeker de route Aan de Zoom-Faunalaan is een veelgebruikte route voor scholieren. We begrijpen dat u als inwoner van Uithoorn geïnteresseerd bent in de beveiliging van de toekomstige kruisingen met de tramlijn. Onder andere tijdens de thematafels kregen we hier verschillende vragen over. Elske Olthof is vanuit de projectorganisatie verantwoordelijk voor de beveiligingssystemen van de verschillende spoorovergangen. We stelden haar de vraag: “hoe worden de spoorovergangen beveiligd?”

Verschillende soorten kruisingen

De tram kruist straks verschillende wegen in Uithoorn, zeven in totaal. Sommige kruisingen zijn (nu al) ongelijkvloers, door middel van een viaduct, zoals de kruisingen met de Zijdelweg en de Amsterdamseweg. Ook de kruising met de N201 wordt ongelijkvloers. Voor deze drie kruisingen zijn geen aanvullende veiligheidsmaatregelen nodig. Voor de andere vier kruisingen wel: de Randweg, Bieslook, Aan de Zoom en de Boerlagelaan.

Extra veiligheidsmaatregelen

“Bij alle gelijkvloerse kruisingen treffen we extra veiligheidsmaatregelen,” vertelt Elske. “De overgangen bij de Randweg, Bieslook en Aan de Zoom rusten we uit met waarschuwingslichten en een bel, net zoals de spoorovergangen in Amstelveen en Amsterdam. Als extra veiligheidsmaatregel krijgen deze overgangen, in overleg met de gemeente Uithoorn, ook slagbomen.” Fietspaden en trottoirs krijgen slagbomen over de hele breedte. De Randweg voor gemotoriseerd verkeer krijgt halve slagbomen. Bij Bieslook en Aan de Zoom krijgen de slagbomen een valhek. “Zowel de breedte van de slagbomen als het valhek voorkomen dat mensen de spoorovergang nog betreden als de tram al in aantocht is,” licht Elske toe. Het feit dat trambestuurders in de regio Amsterdam gewend zijn om tussen het overige verkeer te rijden draagt ook bij aan de veiligheid van de tramlijn.

Bij de haltes Aan de Zoom en Uithoorn Station kun je als voetganger ook oversteken van het ene perron naar het andere perron. Daar komen waarschuwingslichten om aan te geven dat er een tram de halte nadert. Ook dat is vergelijkbaar met andere haltes langs de lijn. De kruising met de Boerlagelaan is een uitzondering op de andere kruisingen in Uithoorn. Omdat op die locatie voetgangers, fietsers, auto’s en busverkeer rijdt, krijgt deze kruising naast de lichten, bel en slagbomen ook verkeerslichten om het verkeer op een veilige manier te regelen.

Slagbomen met valhek (voorbeeld op andere locatie)
Slagbomen en de bel die een geluidsignaal afgeeft (voorbeeld op andere locatie)

Licht en geluid

De spoorovergangen zijn gemiddeld veertig seconden afgesloten als er een tram passeert. Elske: “Eerst gaan de waarschuwingslichten branden, geel en dan rood. Ook start het geluidsignaal en dalen de slagbomen. Zodra de tram gepasseerd is gaan de slagbomen weer open en als de lampen gedoofd zijn, kan iedereen zijn weg weer vervolgen.” Het geluid dat klinkt als de overgang sluit klinkt – voor de herkenbaarheid – hetzelfde als bij alle andere overwegen in Nederland.

“In eerste instantie ging onze voorkeur uit naar een bel waarvan het geluidniveau zich automatisch aanpast aan het niveau van het omgevingsgeluid. Maar deze zogenaamde adaptieve bel heeft een heel hoog minimum geluidniveau, ook als de omgeving stil is. Dat is niet in verhouding tot het omgevingsgeluid dat rond de overgangen voor langzaam verkeer, zoals bij Aan de Zoom en Bieslook wordt geproduceerd,” vertelt Elske. “Daarom kozen we in overleg met de gemeente toch voor een ander type bel, waarbij het minimale geluidniveau lager kan worden ingesteld dan bij de eerder gekozen bel. Bij de bel die er nu komt is het geluid op verschillende niveaus in te stellen: overdag harder en ’s avonds en ’s nachts zachter. Dat wordt straks dus maatwerk per spoorovergang.”

Waarschuwingslichten (voorbeeld op andere locatie)

Negenoog

De overgangen bij de Uithoornlijn worden voorzien van een zogenaamd negenoog: een licht in het tramspoor waaraan de trambestuurder kan zien of de aankomende overgang gesloten is, zodat hij deze veilig kan passeren. Elske: “Dat is een extra veiligheidsmaatregel. Zo kan de trambestuurder anticiperen op de situatie, door langzamer aan te komen rijden bijvoorbeeld.” Ook als er een storing is, kan de trambestuurder dat zien aan het negenoog. “Daarnaast is de techniek om de overgangen te openen en te sluiten zelfcontrolerend. Als er een storing is, gaat er automatisch een signaal naar de beheerder.”

Ben je nu al nieuwsgierig naar hoe de spoorovergangen straks uitgerust zijn? Neem dan eens een kijkje bij de Amstelveenlijn. Hoewel geen enkele halte exact hetzelfde wordt als in Amstelveen, krijg je bij halte Poortwachter een goed beeld van het soort slagboom, type lichten en overwegbel.

Foto’s waarschuwingslichten: Gé Dubbelman

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

1 april 2021 | 19:29

Johanna

U kunt wel verwijzen naar de gelijkvloerse kruisingen in Amstelveen, maar we weten ook allemaal dat daar meerdere ongevallen zijn geweest waarvan ook een aantal met dodelijke afloop.

Schrijf een reactie
0
+1
3 april 2021 | 07:32

Thomas

Johanna, je weet waarschijnlijk ook dat 99% van de ongevallen ontstonden omdat weggebruikers zich niet aan de regels hielden en bij rood overstaken of tussen de trams door wilden. De {snel}tram was nooit de veroorzaker (door rood gereden), dat was de bestuurder of voetganger.

Schrijf een reactie
0
+1
5 april 2021 | 14:15

Jeff

De trams zijn gemaakt om in een drukke stad te rijden (zie centrum Amsterdam). de manier hoe dit gepland is is juist meer beveiligt dan zou hoeven.

De ongelukken in Amstelveen lagen deels aan de grote sneltrams. Om eerlijk te zijn waren sommige haltes ook niet helemaal veilig. Alleen dat kwam grotendeels door de grote drukte rond deze haltes, veel auto’s, voetgangers, fietsers en OV reizigers die zonder te kijken het spoor over rennen om tram te halen. Denk niet dat het bij de Uithoornse haltes zo druk gaat worden

Schrijf een reactie
0
+1
8 april 2021 | 14:00

Katja Torbijn | Projectteam Uithoornlijn

Hallo Johanna, de Amstelveenlijn heeft tijdens de ombouw van de tramlijn de veiligheid verbeterd. Meer daarover lees je hier: https://amstelveenlijn.nl/nieuws/2015/we-maken-de-amstelveenlijn-veiliger/ . Op drie belangrijke kruispunten in de Amstelveen is de kruising verdiept aangelegd om de verkeersstromen te scheiden en daarmee de veiligheid te vergroten. Aanvullend op de standaard veiligheidsmaatregelen plaatsen we in Uithoorn bij de fiets- en voetgangersovergangen slagbomen met een valhek. Dit geeft een extra attentie op de naderende tram en zorgt er voor dat niemand onder de slagbomen door kan kruipen.

Schrijf een reactie
+1
1 april 2021 | 13:31

de Voogd

Kunt U mij vertellen hoe hard het signaal/bel wordt(Decibel). Daar wij op 25m. van de overgang wonen/slapen gaat dat een probleem worden.

Schrijf een reactie
0
+1
6 april 2021 | 09:13

Katja Torbijn | Projectteam Uithoornlijn

Juist vanwege het woongenot van omwonenden kiezen we voor een ander type bel dan eerder voorzien was. Hoe hard het geluid is, is van verschillende factoren afhankelijk, waaronder de afstand tot de bel of de isolatie van de woning. Het geluidniveau zal harder zijn dan het omgevingsgeluid, en wordt tzt per overweg apart ingesteld. Er is dus geen eenduidig antwoord te geven op de vraag hoe hard het signaal is. Als u via info@uithoornlijn.nl uw adres doorgeeft, zal ik de vraag voorleggen aan Elske. Bedankt alvast!

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?