Afbeelding

Werkzaamheden omgeving halte Uithoorn Centrum (bewonersbrief)

Katja Torbijn | dinsdag 14 september 2021
Katja

Begin 2022 start de daadwerkelijke aanleg van deze nieuwe tramlijn. Vooruitlopend daarop vinden op verschillende locaties in Uithoorn voorbereidende werkzaamheden plaats. Ook in de directe omgeving van de toekomstige tramhalte Uithoorn Centrum. Bewoners ontvingen hier eerder deze week een bewonersbrief over.

Omgeving halte Uithoorn Centrum: vanaf maandag 4 oktober 2021

De toekomstige Uithoornlijn eindigt net voor de Amstel bij de huidige bushalte Uithoorn Centrum. Om hier de tramlijn en de nieuwe tramhalte Uithoorn Centrum aan te leggen, hebben we ruimte nodig. Daarom rijden de bussen vanaf 2022 tijdelijk een omleiding en leggen we een tijdelijke op- en afrit aan. Rondom de huidige bushalte Uithoorn Centrum vinden tussen maandag 4 oktober en vrijdag 24 december 2021 de volgende voorbereidende werkzaamheden plaats:

  • Verplaatsen van de huidige van bushaltes;
  • Aanleg tijdelijke busaf- en oprit van de busbaan naar de Petrus Steenkampweg;
  • Aanbrengen van keerwanden en fundering vanaf de Petrus Steenkampweg;
  • Aanbrengen van damwanden tussen de busbaan en het parkeerterrein;
  • Aanpassen aansluiting Petrus Steenkampweg op Amsterdamseweg (voor de komende busomleiding);
  • Verwijderen van een aantal bomen;
  • Aanpassen van het bestaande parkeerterrein (21 parkeerplaatsen blijven altijd beschikbaar).

Hinder voor omwonenden

De werkzaamheden rond de toekomstige halte Uithoorn Centrum starten op maandag 4 oktober 2021 en voeren we gefaseerd uit. We voeren deze werkzaamheden uit van maandag tot en met vrijdag en soms op zaterdag tussen 07.00 en 19.00 uur (we publiceren werkzaamheden op zaterdag vooraf op de website en in de BouwApp, project Uithoornlijn).

Omwonenden ervaren hinder van deze werkzaamheden in de vorm van onder andere geluid, tijdens het aanbrengen van de damwanden ervaart u ook hinder in de vorm van trillingen. Voordat we starten met deze werkzaamheden voeren we bij woningen binnen een straal van vijftig meter een vooropname uit. Omwonenden die hiervoor in aanmerking komen ontvangen hier apart informatie over. De looproute naar het bushalte Uithoorn Centrum blijft altijd beschikbaar. Bouwverkeer maakt vooral gebruik van de busbaan, alleen voor de werkzaamheden op de Petrus Steenkampweg rijdt bouwverkeer aan via de N201 en Amsterdamseweg.

Hinder voor weggebruikers

Voor verschillende werkzaamheden langs de Petrus Steenkampweg liften we als project Uithoornlijn mee op de afsluiting van de Petrus Steenkampweg die nodig is voor het project Allure aan de Amstel (1 september 2021-30 april 2023). Weggebruiker ondervinden geen extra hinder van onze werkzaamheden.

We verbreden de bocht van de Petrus Steenkampweg naar de Amsterdamseweg. Daarvoor sluiten we de Amsterdamseweg richting de N201 – na de Petrus Steenkampweg – af van donderdag 16 tot en met donderdag 23 december 2021. We stellen een omleidingsroute in voor lokaal en doorgaand verkeer:

  • Lokaal gemotoriseerd verkeer rijdt vanaf de Petrus Steenkampweg of de Thamerweg richting de N201 via de Molenlaan. Fietsers en voetgangers gebruiken de Burgemeester van Meetelenstraat en de Wilhelminakade;
  • Doorgaand verkeer rijdt via de Thamerlaan, de Koningin Maximalaan, de Zijdelweg en de Wiegerbruinlaan.

Tussen donderdag 16 en donderdag 23 december rijdt verkeer tussen de Amsterdamseweg en de Burgemeester Fremery Kalfflaan onder begeleiding van verkeersregelaars langs de werkzaamheden via een om-en-om-regeling (verkeer maakt om en om gebruik van dezelfde rijbaan). Ter hoogte van de werkzaamheden verlagen we de snelheid naar 30 km/u.

Informatie voor OV-gebruikers

Tot maandag 4 januari 2022 rijden de bussen over de busbaan volgens de huidige dienstregeling. Er rijden tussen maandag 4 januari 2022 en september 2022 geen bussen op de busbaan tussen bushalte Uithoorn Centrum en het busstation. De bussen rijden in die periode via een tijdelijke busop- enafrit over een omleidingsroute. Hierover informeren wij u later.

Verwijderen bomen en groen: vanaf september 2021

We behouden het liefst zoveel mogelijk bomen en ander groen. Toch is het onvermijdelijk dat er groen verdwijnt voor de aanleg van de Uithoornlijn. We gaan daar zorgvuldig mee om. Vanaf september 2021 verwijderen we de (laatste) bomen langs de spoordijk, bij Aan de Zoom en langs de huidige busbaan tussen de Faunalaan en de toekomstige halte Uithoorn Centrum. Deze werkzaamheden voeren we uit buiten het broedseizoen, op doordeweekse dagen tussen 07.00-19.00 uur. Waar nodig treffen we verkeersmaatregelen.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

9 december 2021 | 13:55

Richard Schouten

Is er al meer duidelijk over de dienstregeling na 4 januari? Ben met name benieuwd wat e.e.a. gaat betekenen voor het reizen van Mijdrecht richting Hoofddorp v.v. Nu kan je daar zonder overstap naar toe in ca 40 minuten. Hoeveel extra tijd en overstappen worden het?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
10 december 2021 | 10:40

Katja Torbijn

Vanaf 3 januari 2022 werken wij op de busbaan tussen Uithoorn Centrum en de Boerlagelaan. Daarom rijden de bussen via een omleiding tussen Uithoorn Centrum en het busstation. Syntus Utrecht en Keolis zijn verantwoordelijk voor de dienstregeling van de bussen, je kunt de dienstregeling hier vinden: https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/dienstregeling (wordt op dit moment ingeregeld begreep ik). Voor specifieke vragen over de dienstregeling kun je het beste rechtstreeks contact opnemen met Syntus Utrecht.

Schrijf een reactie
+1
28 september 2021 | 07:51

Michael Flohil

Het word meer en meer een uitdaging om een route van en naar Uithoorn te vinden. Het omrijden met de auto zorgt voor veel frustratie bij velen waardoor er harder word gereden. Vanuit ons huis is het elke dag weer een uitdaging om van en naar ons werk te komen. Door zeer lange werkzaamheden Nu word er alleen gekeken naar oplossingen voor het OV omdat het anders voor bussen teveel omrijden word. Daar hebben andere weggebruikers ook last van. (Lang omrijden) waarom word hier geen rekening mee gehouden?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
4 oktober 2021 | 09:27

Katja Torbijn

Goedemorgen Michael,

Ik heb even met de gemeente Uithoorn overlegd over jouw vraag. De gemeente kijkt en streeft ernaar om samen met alle projecten in Uithoorn hinder voor omwonenden en weggebruikers zoveel mogelijk te beperken en daarin de juiste keuzes te maken om bijvoorbeeld een volledige stremming te voorkomen. We hebben meerdere opties bekeken om tot de beste omleidingsroute te komen voor zowel vervoerders, reizigers als de omgeving. Daarbij keken we onder andere naar de route via de N196/Koningin Maximalaan. Deze route komt langs het drukke kruispunt bij het dorpscentrum (Koningin Maximalaan/Thamerlaan/Laan van Meerwijk). Deze route is al erg druk, en in combinatie met alle andere werkzaamheden die rondom het dorpscentrum uitgevoerd worden en de hoeveelheid lijndiensten die gebruik moeten maken van deze route, maakt dat deze route al vroeg is afgevallen als omleidingsoptie. Ook de route via de N201 naar de Amsterdamseweg hebben we bekeken, deze route vervalt omdat de afstand voor busreizigers tot de tijdelijke bushaltes te groot wordt (hier is een concessie over afgesproken) en de omrijdtijd zo lang is dat de afgesproken rijtijden niet meer gehaald kunnen worden.

Groet, Katja

Schrijf een reactie
+1
27 september 2021 | 12:27

Karin

Ik kom met de fiets vanuit Meerwijk-Oost en moet naar einde Amsterdamseweg, blijft dit mogelijk of toch ook via (hopelijk veilige) omleiding?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
4 oktober 2021 | 09:27

Katja Torbijn

Hallo Karin,

Dit blijft zeker mogelijk, je kunt via de Thamerlaan, Thamerweg en de Molenlaan fietsen. Of via Marktplein, Wilhelminakade en de Molenlaan.

Groet, Katja

Schrijf een reactie
+1
27 september 2021 | 10:48

Irene de Meijer

Is Het Spoorhuis Uithoorn voor onze gasten dan nog bereikbaar? En ook de parkeerplaatsen?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
27 september 2021 | 11:34

Katja Torbijn

Hallo Irene, het Spoorhuis en de parkeerplaatsen blijven bereikbaar. Als dat lopende het project niet het geval zou zijn, nemen we contact met jullie op. Groet, Katja

Schrijf een reactie
+1
17 september 2021 | 10:16

Rico

Goedemorgen,
Als ik het goed begrijp wordt er een tijdelijke oprit en afrit gerealiseerd bij de bestaande busbaan voor de omleiding van de bussen die daar rijden.
Is het niet handiger en kostenbesparender om de bussen om te leiden via de N196 over de Koningin Máximalaan te laten rijden?

Er hoeft zo geen tijdelijke op en afrit aangelegd te worden en er zijn diverse plaatsen waar eenvoudig tijdelijke haltes te realiseren zijn aan deze weg.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
20 september 2021 | 12:49

Katja Torbijn

Beste Rico,

Het klopt inderdaad dat we een tijdelijke op- en afrit aanleggen richting de Petrus Steenkampweg. Zo kunnen bussen vanaf de busbaan de Amsterdamseweg bereiken. We hebben meerdere opties bekeken om tot de beste omleidingsroute te komen voor zowel vervoerders, reizigers als de omgeving. Daarbij keken we ook naar de route via de N196/Koningin Maximalaan. Deze route komt langs het drukke kruispunt bij het dorpscentrum (Koningin Maximalaan/Thamerlaan/Laan van Meerwijk). Deze route is al erg druk, en in combinatie met alle andere werkzaamheden die rondom het dorpscentrum uitgevoerd worden en de hoeveelheid lijndiensten die gebruik moeten maken van deze route, maakt dat deze route al vroeg is afgevallen als omleidingsoptie. Ook de route via de N201 naar de Amsterdamseweg hebben we bekeken, deze route vervalt omdat de omrijtijd zo lang is dat de afgesproken rijtijden niet meer gehaald kunnen worden. De afstand voor reizigers tot de (tijdelijke) bushalte was hierin doorslaggevend. Uiteindelijk bleek een tijdelijke op- en afrit vanaf de busbaan richting de Petrus Steenkampweg de beste optie. De op- en afrit, en de omleidingsroute, nemen we begin volgend jaar in gebruik. Meer informatie daarover volgt later dit jaar.

Schrijf een reactie
+1
17 september 2021 | 07:27

Cees Wolterman

Meer tekeningen met welke wat voor wegen en soorten omleidingen erbij. Om de situaties beter te begrijpen.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
17 september 2021 | 09:09

Katja Torbijn

Halo Cees, zou je ons een persoonlijk berichtje willen sturen via info@uithoornlijn.nl, met waar vandaan je vertrekt? Dan kijk ik even met je mee hoe ik eea duidelijker kan toelichten. Groet, Katja

Schrijf een reactie
+1
27 september 2021 | 21:53

Mieke

Gaan de bussen dan gebruik maken van de kruising Amsterdamseweg/Petrus Steenkampweg? Dit kruispunt is op dit moment al levensgevaarlijk, als daar bussen de Amsterdamseweg op gaan draaien vrees ik echt voor het leven van de fietsers.

Ik heb al menig maal bij gemeente en UBA aangegeven dat de verkeersborden 30km en 10T restrictie niet terug geplaatst zijn op de T splitsing Thamerweg – v Meetelenstraat. Het verkeer gaat hier met ruim 50km over het nieuwe wegdek terwijl de buurtkinderen lekker op straat fietsen/skeeleren/ballen. Het is wachten tot het fout gaat, helemaal nu iedereen de thamerweg moet gebruiken omdat heel uithoorn opengebroken is.

Ik hoop echt dat er goed nagedacht wordt over de verkeersveiligheid van onze buurt/straat.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
4 oktober 2021 | 09:21

Katja Torbijn

Hallo Mieke,

De bussen maken vanaf 4 januari 2022 inderdaad gebruik van de kruising Amsterdamseweg/Petrus Steenkampweg. Om voor alle weggebruikers een goede en verkeersveilige situatie te creëren, passen we tussen 16 en 23 december de kruising aan om de veiligheid vanaf 4 januari te vergroten.

Groet, Katja

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?