Afbeelding

Duurzaam beton aangebracht op busbaan met de paver

Lummieke IJmker | woensdag 11 mei 2022
Lummieke

Vorige week brachten we het beton voor de onderbaan van de nieuwe trambaan aan. Dat deden we met een aangepast betonmengsel, wat duurzamer is dan ‘gewoon’ beton: we besparen 300.000 kilo CO2. Voor dit duurzame beton gebruiken we namelijk veel minder cement dan gebruikelijk.

Het proces om cement te maken kost veel energie, waarbij de grondstoffen voor cement eerst moeten worden gedroogd, gebroken en gemalen, opnieuw verhit en weer gemalen. Dat deden nu met minder energie.

Uitharden

Cement gaat een chemische reactie aan met water waardoor het hard wordt. Iedere de 25 meter zagen we een stuk beton in, zodat er geen scheuren ontstaan tijdens het uitharden. Als we ‘op de traditionele manier beton maken – dus door meer cement te gebruiken – gaat het uitharden van het beton sneller. Met dit duurzame beton weten we niet exact wanneer het beton voldoende uitgehard is en dus wanneer we het beton in kunnen zagen. Daarom zitten er sensoren in het beton, waarmee we kunnen meten wanneer we het beton wel kunnen zagen. Het proces van uitharden hangt ook af van de temperatuur tijdens het aanbrengen: bij meer zon gaat het proces sneller. Ook de wind is een bepalende factor.

De paver, waarmee het beton is aangebracht.

Aanbrengen met een paver

Het beton wordt op de Uithoornlijn aangebracht met een paver. Deze machine wordt zelden gebruikt voor een trambaan in de stad, meestal is er geen ruimte is voor zo’n grote machine. Maar op de Uithoornlijn zijn de afstanden groter en is er genoeg ruimte om de machine hier te gebruiken. De betonstort gaat het sneller en is minder arbeidsintensief. In plaats van 150 meter per dag brachten  we nu 250 meter aan per dag, met veel minder mensen.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

1 juni 2022 | 13:55

e. oostveen

Komt hier nog een geluidsarme asfaltlaag overheen voor de bus? Destijds is ons beloofd dat de bussen niet over beton zouden rijden i.v.m. meer geluidsoverlast dan op dat moment met data gemeten.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Marije Mooij
1 juni 2022 | 17:27

Marije Mooij

Op dit beton wordt niet gereden met bussen. Op de foto’s zie je het zogenaamde ‘onderbed’ van beton. Bovenop deze laag wordt de rails gelegd, tussen en naast de sporen wordt een volgende laag beton gestort en daar bovenop worden twee lagen asfalt aangebracht. Dit is nodig zodat de bus en tram in de toekomst gecombineerd gebruik kunnen maken van deze infrastructuur.

Schrijf een reactie
+1
1 juni 2022 | 10:29

Huub Kamp

Hoe zit het met het geluid wanneer daar wordt gereden?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Marije Mooij
1 juni 2022 | 17:28

Marije Mooij

Op dit beton wordt niet gereden met bussen. Op de foto’s zie je het zogenaamde ‘onderbed’ van beton. Bovenop deze laag wordt de rails gelegd, tussen en naast de sporen wordt een volgende laag beton gestort en daar bovenop worden twee lagen asfalt aangebracht. Dit is nodig zodat de bus en tram in de toekomst gecombineerd gebruik kunnen maken van deze infrastructuur.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?