Afbeelding

Persbericht: Bouw Uithoornlijn officieel gestart

Katja Torbijn | maandag 24 januari 2022
Katja

De aanleg van de nieuwe tramlijn tussen Uithoorn en Amstelveen Westwijk is officieel gestart. Portefeuillehouder Gerard Slegers van Vervoerregio Amsterdam, wethouder van de gemeente Uithoorn Jan Hazen en directeur Remko Uenk van Dura Vermeer gaven het officiële startsein voor de start van de werkzaamheden. Naar verwachting rijden de eerste reizigerstrams in de zomer van 2024. Reizigers zijn dan in minder dan een half uur vanuit Uithoorn in Amsterdam.

Vorig jaar startten de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van de Uithoornlijn. Er werd onder andere een tijdelijke bus op- en afrit van de busbaan naar de Amsterdamseweg aangelegd, de grondlichamen voor het viaduct over de N201 zijn geplaatst en er is voorbelasting op verschillende plekken langs de spoordijk geplaatst. De ombouw van de busbaan naar een gecombineerde bus- en trambaan ging eerder deze maand van start. De vertegenwoordigers van de verschillende betrokken partijen verwijderden een oud geluidscherm ten teken dat de bouw officieel is gestart.

"Deze eerste regionale tramverbinding sluit naadloos aan bij onze toekomstvisie: hoogwaardig openbaar vervoer voor iedere reiziger."
Gerard Slegers
Gerard Slegers

Betrouwbaar OV

“Als de Uithoornlijn straks klaar is, reis je binnen een half uur vanuit Uithoorn naar Amsterdam Zuid. Deze eerste regionale tramverbinding is echt uniek en sluit naadloos aan bij de toekomstvisie van de Vervoerregio Amsterdam: hoogwaardig openbaar vervoer voor iedere reiziger,” zegt Gerard Slegers over de tramlijn, die lijnnummer 25 meekrijgt. Ook de Uithoornse wethouder Jan Hazen is blij met de komst van de tramlijn: “Er is straks een snelle, veilige en ongestoorde verbinding met Amsterdam voor onze bewoners. Die hebben daarmee toegang tot het nationale vervoersnet. Bussen staan steeds vaker in de file, de tram heeft daar geen last van. Uithoorn mag blij zijn met de tram!”

"Via een snelle, veilige en ongestoorde verbinding met Amsterdam hebben onze bewoners toegang tot het nationale vervoersnet. Uithoorn mag blij zijn met de tram!"
Jan Hazen
Jan Hazen

Aandacht voor omgeving, verkeer en OV

Om de hinder voor de omgeving, het verkeer en het openbaar vervoer in Uithoorn te beperken werkt Dura Vermeer volgens een zorgvuldige aanpak. Directeur Remko Uenk licht toe: “Als Dura Vermeer willen we hinder zoveel mogelijk beperken. Dat doen we door hinder aan de bron aan te pakken. Bijvoorbeeld door palen niet te heien maar te boren, want boren geeft minder trillingen en minder geluidsoverlast. Ook veiligheid vinden we heel belangrijk. Daarom rijden we zo min mogelijk door de bebouwde kom en zoveel mogelijk over de spoordijk en de busbaan.”

Communicatie met de omgeving speelt een belangrijke rol in de projectaanpak. Zo zetten zowel het projectteam als het bouwbedrijf verschillende communicatiemiddelen in om bewoners en geïnteresseerden te informeren en de gelegenheid te geven het project te volgen en eventuele meldingen – suggesties, vragen of klachten – direct door te geven.

"Als Dura Vermeer willen we hinder zoveel mogelijk beperken. Dat doen we door hinder aan de bron aan te pakken."
Remko Uenk
Remko Uenk

Amsteltram

De aanleg van de Uithoornlijn is onderdeel van de Amsteltram: de gehele tramlijn tussen Uithoorn en Amsterdam Zuid. Naar verwachting is de hele Amsteltram in de zomer van 2024 in gebruik. De aanleg van de Uithoornlijn wordt gerealiseerd door de Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten Uithoorn en Amstelveen, de provincie Noord-Holland, de directie Bijzondere Projecten van de gemeente Amsterdam en aannemer Dura Vermeer. Alle informatie over het project is te vinden op www.uithoornlijn.nl.

Klik hieronder voor meer foto’s

Officiële start van de bouw - MyAlbum

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 juni 2023 | 14:11

R kopuit

Waarom moet er een jaar worden proefgereden? Lijkt wat overdreven.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
19 juni 2023 | 11:22

Stephanie Versteeg

Het testen van alle systemen (ook in combinatie met de tram) is omvangrijk. Daarnaast is bij deze planning rekening gehouden met waardevolle lessen die zijn opgedaan bij de ingebruikname van de Amstelveenlijn, zoals bepaalde storingen. Ook is tijd ingepland om werkzaamheden uit te voeren die uit de testen naar voren komen en om een groot aantal personeelsleden op te leiden. Zo leidt het GVB vanaf februari ruim 250 trambestuurders op. Lees hier meer over op de pagina Testfase.

Schrijf een reactie
+1
28 januari 2022 | 12:46

Mitchell

‘Betrouwbaar OV’ – Dat jullie dit nog durven te schrijven. Tram 25 is alles behalve betrouwbaar gebleken. Ruim een jaar na de opening van de vernieuwde Amstelveenlijn zijn verstoringen aan de orde van de dag. Tram 25 blijkt uitermate kwetsbaar en realistische alternatieven zijn er straks niet meer.

Schrijf een reactie
0
+1
11 februari 2022 | 15:00

Paul Meeuwsen

100% mee eens.

Schrijf een reactie
0
+1
25 januari 2022 | 21:03

Guus Wit

Waarom moeten er foto’s op Facebook staan en kunnen ze niet op deze website bekeken worden. Ik leef een leven zonder Facebook en dat wil ik graag zo houden, maar ik ben wel geïnteresseerd in de ontwikkelingen van de Uithoornlijn. Ik verwacht een antwoord op mijn vraag.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
26 januari 2022 | 14:07

Katja Torbijn

Hallo Guus, we zijn nog bezig om op een goede en overzichtelijke manier meerdere foto’s op de website te kunnen publiceren. Dat wordt op dit moment gemaakt, vandaar dat we nu naar Facebook verwezen. Onze kanalen zijn openbaar, dus een account is niet perse nodig. Ook via bijvoorbeeld de BouwApp delen we foto’s. Zodra we de foto’s goed op de website kwijt kunnen, zullen we dat zeker doen!

Schrijf een reactie
+1
25 januari 2022 | 09:41

K. Harte

Welke communicatiemiddelen zijn er omtrent de bouw en afsluiting van wegen in Uithoorn? Nu worden we ineens geconfronteerd met afsluitingen en omrijden, wat zeker in de spits vervelend is. Begrip voor werk werkt beide kanten op immers.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
25 januari 2022 | 09:57

Katja Torbijn

Hallo Krista,
We proberen zo min mogelijk gebruik te maken van de lokale wegen en vooral de huidige busbaan en de spoordijk te gebruiken. Als het wel nodig is om wegen af te sluiten of een omleiding in te stellen, communiceren we dat via verschillende kanalen om zoveel mogelijk mensen te bereiken: deze website, de BouwApp, onze Facebookpagina, onze digitale nieuwsbrief, bewonersbrieven, lokale media als de Nieuwe Meerbode en RickFM, de digitale informatieborden langs de wegen in Uithoorn, de kanalen van de gemeente. Met welke omleiding werd je onverwachts geconfronteerd? Dat is niet onze bedoeling!

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?