
Uitgebreide testperiode Uithoornlijn tussen juni 2023 en juli 2024
Testritten in Uithoorn later gepland
De planning van de eerste testritten wijkt iets af van de in dit artikel aangegeven planning. Op dit moment zijn we volop bezig met het testen van het spoor en bijbehorende systemen. Deze testen, zonder tram, hebben meer tijd nodig en pas daarna wordt de eerste testtram ingepland. Over een specifieke datum of tijd communiceren we niet actief omdat op het laatste moment allerlei redenen kunnen zijn waardoor de eerste testtram toch niet gaat rijden of de rit tussentijds moet worden afgebroken. Op het moment dat we zelf de eerste tram hebben kunnen vastleggen delen we deze direct op onze kanalen. Wat wel al zeker is, is dat vanaf eind augustus (na de bouwvakantie) testtrams in Uithoorn gaan rijden.De aanleg van de Uithoornlijn zit er bijna op. Toch duurt het nog zeker een jaar voordat je echt op de tram van Uithoorn naar Amstelveen kunt stappen. Het spoor, de systemen eromheen en de trams worden eerst uitgebreid getest. Dat gebeurt onder meer via een groot aantal testritten zonder passagiers. Deze testperiode is bedoeld om de Uithoornlijn in de zomer van 2024 zonder problemen én volgens dienstregeling in gebruik te nemen. Elske Olthof (Gemeente Amsterdam) en Peter de Jong (Dura Vermeer) vertellen wat er de komende periode gaat gebeuren.
“Mijn rol is om de infrastructuur die Dura Vermeer gebouwd heeft, werkend op te leveren”, licht Peter toe. Over haar rol zegt Elske: “Ik ben verantwoordelijk voor de daadwerkelijke ingebruikname van de Uithoornlijn.”
Drie fases
Tussen 9 en 19 juni 2023 – voorafgaand aan de testperiode – wordt de Uithoornlijn eerst aangesloten op de Amstelveenlijn. Peter schetst wat er dan gebeurt: “Het opstelterrein aan de kant van Amstelveen – de parkeerplaats voor de trams – gaat dan uit dienst en we halen de spanning van de bovenleidingen. Dat is nodig om beide systemen veilig aan elkaar te kunnen verbinden.”

Vervolgens start de testperiode, die gepland staat tussen juni 2023 en juli 2024. De testperiode bestaat uit drie fases, geeft Peter aan: “In fase 1 en 2 testen we of de infrastructuur goed werkt: het spoor, de bovenleidingen en alle techniek eromheen.” Fase 3 draait om de zogenaamde OTO: Opleiden, Trainen en Oefenen, vult Elske aan: “We leren de gebruikers – denk aan trambestuurders, verkeersleiders, maar ook de beheerders – dan om binnen het systeem te werken. Ook testen we in deze fase verschillende scenario’s die zich op en rond het spoor kunnen voordoen. Bijvoorbeeld een tram die pech heeft en midden op de spoordijk stil komt te staan.”
Stapvoets heen en weer
Testfase 1 begint met een serie testritten van eind juni tot eind juli 2023. “We rijden dan eerst met een tram van 30 meter stapvoets het hele spoor af, vanaf het opstelterrein naar halte Uithoorn Centrum en terug. Zo controleren we of de pantograaf, de beugel boven op de tram die stroom van de bovenleidingen afneemt, goed staat en nergens blijft haken”, vertelt Peter. “Ook controleren we of alle perrons precies goed staan. De perrons zijn natuurlijk opgemeten, maar we willen zeker weten dat de tram erlangs kan. Past het niet, dan kunnen we op tijd stoppen als we stapvoets rijden.”
Na de eerste testrit gaat een handvol trams per dag rijden, in beide richtingen. Meestal een enkele tram, soms een gekoppelde tram: twee enkele trams aan elkaar. Peter: “Zo testen we de beveiliging van alle wissels. En door langs alle overwegen te rijden, controleren we of de verlichting, bellen en slagbomen het goed doen.” Elske voegt hieraan toe: “In deze fase voeren we ook ’s avonds en ‘s nachts testritten uit, wanneer er geen bussen op de gecombineerde bus-/trambaan rijden”.
De planning halen
Rond de bouwvakantie – van eind juli tot eind augustus 2023 – rijden er vier weken geen trams. Dit biedt ruimte voor aanvullende werkzaamheden, gebaseerd op de eerste testen. Daarna volgen nog 6 weken met testritten: tot eind september 2023. In oktober/november 2023 staat een bufferperiode gepland, om oplossingen voor mogelijke problemen te bedenken en die opnieuw te testen. Peter: “We liggen al vier jaar op koers om de geplande datum van ingebruikname van de tram te halen. Onze uitgebreide testperiode en dit soort buffers helpen om die datum ook écht te halen.”

Tussen december 2023 en januari 2024 start testfase 2. Hierin wordt het tramsysteem van de Uithoornlijn in zijn geheel getest, inclusief de aansluiting op alle centrale systemen van GVB, laat Elske weten. “Daarna, half februari 2024, start de OTO-fase. Vanaf dat moment neemt het aantal tramritten per dag toe”, geeft ze aan. “Deze fase bestaat uit opleidingsritten voor de trambestuurders, oefenen met de infrastructuur door de beheerders en het testen van scenario’s die zich op de tramlijn kunnen voordoen. Ook testen we een aantal keer de geplande dienstregeling.” Nog steeds zonder passagiers – alle testritten zijn met lege trams, benadrukt Elske.
Stabiel systeem opleveren
De testperiode en oplevering van de Amstelveenlijn leverden waardevolle lessen op, aldus Elske. “De Amstelveenlijn en de Uithoornlijn gebruiken dezelfde systemen en bij de Amstelveenlijn liepen we tegen de nodige storingen aan. Daarom heeft de Uithoornlijn een uitgebreidere testperiode, zodat we een stabiel systeem kunnen opleveren”, verklaart ze. “Tijdens de OTO-fase willen we tot tien keer per uur in beide richtingen gaan rijden. Dat is vrij intensief, maar dat bouwen we rustig op.”
Op de vraag hoeveel overlast de testperiode gaat opleveren, zegt ze: “Inzet is om hinder zoveel mogelijk te beperken of zo kort mogelijk te laten duren. Maar er zal overlast zijn, bijvoorbeeld als we ’s nachts rijden. Daarom beperken we het aantal nachtelijke testritten.” Ook noemt ze dat overwegen soms een tijdje dicht kunnen zijn, bijvoorbeeld als testtrams op lage snelheid langs overwegen rijden. Daarnaast moeten omwonenden waarschijnlijk wennen aan het rinkelen van de bellen bij de overgangen. Belangrijk om te weten: het geluidsniveau van de bellen wordt per overweg ingesteld – overdag harder en ’s nachts zachter.
Veiligheid voorop
Los van het beperken van overlast staat veiligheid tijdens de hele testperiode voorop. Peter: “We laten de bouwhekken bij de haltes staan. Zo ontstaat geen verwarring of mensen misschien al kunnen meerijden.” Voor extra veiligheid zetten we tijdens veel testritten verkeersregelaars in, vult Elske aan. “Zij regelen het verkeer als een slagboom niet sluit of wanneer overwegen voor iets langere tijd dicht zijn. Ook op de gecombineerde bus-/trambaan staat veiligheid voorop. Alle buschauffeurs krijgen informatie over hoe ze met rijdende trams moeten omgaan”, legt ze uit.
Voorafgaand aan de testfase en oplevering van de Uithoornlijn komt er een publiekscampagne rond veiligheid, zegt Elske tot slot. “Die maakt inwoners van Uithoorn zich ervan bewust dat de tram er (snel) komt en wat dit voor hen betekent. Bijvoorbeeld dat de tram altijd voorrang heeft. En aan welke regels je je in het verkeer moet houden.” Veiligheidslessen op scholen zijn onderdeel van deze campagne. De lessen worden op maat gemaakt, aangepast aan verschillende niveaus en leeftijden.
De Uithoornlijn wordt naar verwachting in de zomer van 2024 in gebruik genomen en vormt vanaf dat moment, samen met de Amstelveenlijn, de Amsteltram.
Heeft u vragen? Stel ze hier.
Rienk Offringa
Waar is de de bouwhub en waar is halte Aan de Zoomen en hoe kom ik daar met ov. Ik ben oud bestuurder en heb interesse in de bouw.
Schrijf een reactieStephanie Versteeg
Beste Rienk, de bouwhub vindt u hier (ingang Randweg kruising Langs de Baan). Halte Aan de Zoom vindt u hier (Kruising Faunalaan en Buitendijks). Helaas zijn de locaties met het ov nog niet zo goed bereikbaar. Gelukkig is daarvoor de tram in de toekomst;). Voor nu kan ik u het beste verwijzen naar de bushalte Faunalaan of Gezondheidscentrum of bushalte Op de Klucht. Via 9292.nl vindt u de meest directe busverbinding.
Schrijf een reactiePiet Zoetemeijer
Wanneer gaan de Bussen weer rijden onder de Zijdelweg door.
Schrijf een reactieMarije Mooij
Vanaf zondag 9 juli wordt de busbaan tussen het busstation en de Faunalaan weer in gebruik genomen.
Schrijf een reactieChanna
Dank voor de nieuwsbrieven met ziveel informatie!!!
Schrijf een reactieGraag wil ik mee doen aan een testrit, waar kan ik me aanmelden?
Stephanie Versteeg
Leuk om te horen en bedankt voor het enthousiasme! Helaas zijn alle testritten gepland zonder passagiers. Mocht er, voordat de tram in juli 2024 volgens dienstregeling gaat rijden, toch een gelegenheid zijn dan communiceren we hier uiteraard over via onze kanalen.
Schrijf een reactieBewoner burgemeester Kootlaan
Langs de geluidsschermen is recent beplanting geplaatst.
Schrijf een reactieHet zou handig zijn om die de komende periode te voorzien van water, aangezien de afgelopen weken en komende tijd geen regen is voorspeld.
Zou zonde zijn als alles dood gaat.
Stephanie Versteeg
Helemaal waar en daar houden we rekening mee. Komende maand zijn er waterrondes ingepland om al het nieuw aangeplante groen te voorzien van water.
Schrijf een reactiePeter
Ik zou hier wel mee opschieten. Er zijn al planten dood, door de lange droogte.
Schrijf een reactieStephanie Versteeg
Bedankt voor uw alertheid. We hebben navraag gedaan. De planten hebben afgelopen week water gehad, maar het gaat nu hard met het droge weer. Daarom houden we de planten extra in de gaten: dat ze water krijgen van de groenaannemer en hoe het met de planten gaat.
Schrijf een reactieEric
En wanneer worden omwonenden uitgenodigd om een testrit mee te maken?
Schrijf een reactieStephanie Versteeg
We begrijpen het enthousiasme. In principe zijn alle testritten zonder passagiers. Dat heeft ermee te maken dat eerst het trampersoneel opgeleid moet worden voor dit nieuwe stuk spoor. Vanaf februari 2024 leidt GVB onder andere 250 trambestuurders op. Mocht er, voordat de tram in juli 2024 volgens dienstregeling gaat rijden, toch een gelegenheid zijn dan communiceren we hier uiteraard over via onze kanalen.
Schrijf een reactieRia Tammer
Dat heb ik ook. Natuurlijk zou ik graag als journalist van radio Rickfm af en toe een stuk mee willen rijden en een klein interview steeds als aanloop naar de volgende fase.
Schrijf een reactieIs dat mogelijk ?
Groet
Ria Tammer
Stephanie Versteeg
Hoi Ria, voor pers zijn we nog op zoek naar een tussentijdse oplossing en uiteraard vertellen we graag meer over de testperiode. Wil je contact opnemen via info@uithoornlijn.nl om je contactgegevens door te sturen? Groeten, Stephanie
Schrijf een reactieBjørn Zwager
Wanneer rijdt nu echt de eerste testtram ?? Dat is wel een fotomomentje waard !!
Schrijf een reactieStephanie Versteeg
Dat is absoluut een fotomoment waard! Dit gaan we dan ook uitgebreid vastleggen en delen op onze kanalen. De eerste testtrams gaan zoals in het nieuwsbericht staat vanaf eind juni rijden. Specifieker kunnen we er nu helaas nog niet over zijn.
Schrijf een reactieAns Breggeman
Ik zou graag als inwoner testrit willen maken en uit proberen. Lijkt mij zinvol om publiek te raadplegen.
Schrijf een reactie