Afbeelding

Tram 25 rijdt tussen Uithoorn en Amsterdam Zuid!

Marije Mooij | zaterdag 20 juli 2024
Marije

Vanaf zondag 21 juli rijdt tram 25 tussen Uithoorn en Amsterdam Zuid. Het project Uithoornlijn is daarmee afgerond.
Na de feestelijke opening voor inwoners van Uithoorn afgelopen zaterdag zijn reizigers van harte welkom om op dit nieuwe traject te reizen. Een rit van Uithoorn Centrum naar Amsterdam Zuid en visa versa duurt ongeveer een half uur.

Jan Hazen, wethouder Mobiliteit & Infrastructuur is trots op de nieuwe tram en nodigt iedereen uit een kijkje te komen nemen: ”Uithoorn is een authentiek dorp in een groene omgeving met mooie monumenten en forten en heerlijke terrassen langs de Amstel, zeker een bezoekje waard.”

Gezelligheid op de haltes
Tijdens de opening traden de Uithoornse Dancestudio Jamtastic en het Uithoornse SoulkoorD-F!ne op op de haltes. Ook was er op iedere halte iets lekkers en konden bewoners binnen Uithoorn met de tram van halte naar halte pendelen.

Terugblik
De afgelopen jaren hebben we druk gebouwd aan de tramlijn. Dat was niet altijd even makkelijk voor de mensen in de omgeving van het tracé. We bedanken de omwonenden voor hun geduld.  Het project heeft de afgelopen jaren met een vast projectteam aan zowel de kant van de opdrachtnemers als de opdrachtgever gewerkt. Dit team was zeer gecommitteerd aan het leveren van een mooi resultaat. De nadruk lag op samenwerking: van bewonerssessies over de ontwerpen tot aan de uitgebreide testfase met de bestuurders van de tram. Samen kunnen we trots zijn op dit resultaat.

“We zijn enorm trots dat het ons gelukt is om dit project binnen planning en binnen budget af te ronden. Dat was niet makkelijk. We hebben veel te maken gehad met inflatie en de lastige beschikbaarheid van bouwmaterialen. Maar het is ons gelukt en het resultaat mag er zijn.” Aldus Gerard Slegers, Dagelijks bestuurslid bij de Vervoerregio Amsterdam.

Enkele tramstellen tijdens de zomer

Vanaf 21 juli rijdt tram 25 met enkele trams. Dit komt doordat de oorzaak van een ontsporing met gekoppelde trams tijdens de testfase nog niet duidelijk is. Het onderzoek hiernaar is in volle gang. De veiligheid van onze reizigers en medewerkers staat altijd voorop. Eind juli beoordeelt de Safety Board of het veilig is om na de zomer met gekoppeld trams te gaan rijden.

De berekeningen van de vervoerkundigen van GVB laten zien dat rijden met enkele trams tijdens de zomer geen capaciteitsproblemen oplevert. Daarnaast wordt door onze servicemedewerkers, die extra worden ingezet deze zomer, het aantal reizigers in de tram gemonitord. In geval van onverwachte drukte voeren we de frequentie van lijn 25 tijdelijk op.

Het streven is dat tram 25 vanaf 1 september met gekoppelde trams rijdt.

Vragen of opmerkingen over de Uithoornlijn
Nu de tramlijn is aangelegd, wordt de projectorganisatie afgebouwd. Dat betekent dat de bekende communicatiekanalen in de loop van dit najaar niet langer worden beheerd. Heeft u in de toekomst vragen of opmerkingen over de Uithoornlijn, of wilt u iets melden kijk dan hier bij welke organisatie u hiervoor terecht kunt.

 

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.
22 juli 2024 | 10:43

Grrrr

En o ja, als het dan onverwachts druk wordt dan zal de beslissing om de frequentie te verhogen zo lang duren dat het eigenlijk niet meer nodig is. Dus gebeurt het te laat of nooit. Simpelweg quatsch !

Schrijf een reactie
0
+1
22 juli 2024 | 10:39

Grrrr

Deze opmerking “De berekeningen van de vervoerkundigen van GVB laten zien dat rijden met enkele trams tijdens de zomer geen capaciteitsproblemen oplevert. Daarnaast wordt door onze servicemedewerkers, die extra worden ingezet deze zomer, het aantal reizigers in de tram gemonitord. In geval van onverwachte drukte voeren we de frequentie van lijn 25 tijdelijk op.” daar geloof ik geen snars van. Vanaf Westwijk tot in Uithoorn zal die tram maximaal 50% gevuld zijn. Het probleem zit ‘m tussen Amsterdam Zuid en Uilenstede/Kronenburg, daarna kan je gewoon “fietsen” in dat zielige trammetje.

Schrijf een reactie
0
+1
21 juli 2024 | 20:02

Bus 178!

Bus 178 Poortwachter – Uithoorn

https://petities.nl/petitions/behoud-bus-347-en-verleng-de-nieuwe-bus-178-naar-uithoorn-amstelplein/signatures?locale=nl

Schrijf een reactie
0
+1
21 juli 2024 | 20:40

Ron

Kijk, dat is tenminste nuttig zo een petitie inplaats van elkaar afsnauwen. Ik ben zeker ook voor een verlenging van lijn 178 naar Uithoorn (bus) station. Een nu zeer verwarrende naam. Verder zie ik lijn 174 in Uithoorn uit zijn voegen barsten bij ondermeer de Brusselflat. Hier wonen honderden mensen die afhankelijk zijn van het OV. Ook zie ik lijn 174 graag door Amstelveen-Noord, in plaats van het rondje, in twee rijrichtingen rijden. Lijn 174 kan dan via De Keizerkarelweg, het oude dorp, de Amsterdamseweg, Wijk Patrimonium, Kalfjeslaan, Amstelveenseweg, VuMC naar station zuid. Lijn 178 dan via Amstelveen, Rembrandtweg, Beneluxbaan Buitenveldertselaan naar station Zuid. Zo kan er op station Zuid een doorkoppeling van deze twee lijnen gecreëerd worden. Is daar geen petitie voor?

Schrijf een reactie
0
+1
21 juli 2024 | 09:42

Jan

….maar alle gekheid op een stokje, haal deze onzin site gauw uit de lucht. Er komen echt niet meer Amsterdammers naar het ongezellige Uithoorn met de dure terasjes. Als je leuk uit wilt gaan blijf je lekker in Amsterdam, ook prijzig maar in ieder geval veel gezelliger of was dit tramlijntje een mislukte poging het openbaar vervoer te verbeteren.

Schrijf een reactie
0
+1
21 juli 2024 | 09:32

Jan

Ik mis op de foto’s de allom tegenwoordige, de man van de foto momenten of had hij J. Hazen gestuurd. In dat geval staat de wethouder mobiliteit en infrastructuur aankomende week op de voorpagina van de Nieuwe Meerbode voor de verandering. Het moet gezegt ze gunnen elkaar de spotlights

Schrijf een reactie
0
+1
21 juli 2024 | 00:29

Berend

Die wethouders en zijn vriendjes van de Vervoer Regio Amsterdam (VRA) luisteren toch niet. Ze zijn gek op de boel kapot maken. De vervoerders kunnen niet anders door te luisteren naar wat de eisen zijn. Hierdoor kunnen de vervoerders amper iets voor elkaar krijgen wat zij de klant willen bieden. De subsidies die wij betalen komt voornamelijk in het beheer van de politieke dictatuur zoals de VRA. Kijk maar wat er eind 2017 is gebeurd. De trouwe lijnen die altijd goed bezet waren als de lijnen 170 en 149. Moest allemaal zo nodig anders met meer en langere loop afstanden. En inderdaad, wat moet een dorp zoals Uithoorn met Amsterdamse trams? Had gewoon busbanen aangelegd langs de Zijdelweg. En ja, vroeger lag er een spoornetwerk tussen Amsterdam, via Amstelveen, Uithoorn naar Breukelen als ik mij niet vergis. Onbegrijpelijk dat deze spoorlijnen zijn gesneuveld. Had daar dan een mooi metronetwerk van gemaakt, dan waren alle dorpen/steden in dit gebied, nog steeds en mooi op elkaar aangesloten. Dat hoeft natuurlijk niet in een keer vanwege de kosten maar dan heb je wel wat. Het doortrekken van lijn 25 of in de vorm van een soort lightrail, vanuit Uithoorn, Via Mijdrecht en Vinkeveen naar Breukelen zo een geniale oplossing en herstel van het voormalige spoornetwerk zijn. Maar goed, dat kan morgen nu eenmaal niet het geval zijn en hier op dit forum gaat dat ook niet werken. Echter zie ik in 2050 misschien als dan ouder persoon nog een kans om er mee te mogen reizen want de ideeën liggen vast wel ergens op tafel bij de autoriteiten.

Schrijf een reactie
0
+1
20 juli 2024 | 20:24

Grrrr

Zie onderstaande opmerking van onze Uithoornse wethouder :
Jan Hazen, wethouder Mobiliteit & Infrastructuur is trots op de nieuwe tram en nodigt iedereen uit een kijkje te komen nemen: ”Uithoorn is een authentiek dorp in een groene omgeving met mooie monumenten en forten en heerlijke terrassen langs de Amstel, zeker een bezoekje waard.”
Ik herhaal mijn eerdere argument op de opmerking van deze dorpse wethouder : HIJ LAAT M.I. CONTINU WETEN DAT DIE TRAM AANGELEGD MOEST WORDEN OM EEN PAAR AMSTERDAMMERS TE LOKKEN. Waarom zouden ze dat nu doen als hun eigen stad zoveel meer vertier herbergt dan dat ene terras langs de Amstel. Overigens konden die Amsterdammers allang onze terrassen bezoeken met een busverbinding 347/348 <> 123/130 !!!!! Voor Hazen zijn wij, Uithoornaars, maar een bijzaak. Daarvoor moet wel het bestaande OV-netwerk per 21 Juli gesloopt worden voor een zielig tramlijntje. Die tram gaan we straks voelen in onze gemeentelijke belastingen die verder verhoogd moeten worden om de verliezen af te dekken. Dus Uithoornaars wij gaan straks opdraaien voor die paar personen die Hazen zo graag naar Uithoorn ziet komen.

Schrijf een reactie
0
+1
20 juli 2024 | 20:49

Berend

Ik hoop dat komende maandag, deze site per definitie opgeheven wordt!!! Wat een onzin en gezeur allemaal naar elkaar toe. De overheid zou enkele jaren een verplichting instellen om een gedrag code in te voeren, voor platforms al deze. Maar nee, de projectleiders en de personen die deze site in de lucht houden, accepteren dat allemaal maar. #Doe n’s Lief!!

Schrijf een reactie
0
+1
20 juli 2024 | 19:39

Bus 178

Bus 178 Poortwachter – Uithoorn

https://petities.nl/petitions/behoud-bus-347-en-verleng-de-nieuwe-bus-178-naar-uithoorn-amstelplein/signatures?locale=nl

Schrijf een reactie
0
+1
20 juli 2024 | 14:10

Jn plasmeijer

Kan ik met mijn schootmobiel naar het leidse plein

Schrijf een reactie
0
+1
20 juli 2024 | 16:51

Anoniem

Dat hangt van de grootte van je scootmobiel af. Zie:

https://www.gvb.nl/toegankelijk-ov

Schrijf een reactie
0
+1
21 juli 2024 | 12:24

@?@

Perer, vooral zo doorgaan met haat zaaien! Kijk even naar je zelf oke?

Schrijf een reactie
0
+1
21 juli 2024 | 12:27

Frits

Peter, heb jij respect?

Schrijf een reactie
0
+1
21 juli 2024 | 14:34

Jan

Peter, kom met eens met een inhoudelijke reactie. P.S. dank voor je welgemeende advies maar wat zou me voor willen schrijven, iets dat je zelf gebruik nee toch hoop ik

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?