Afbeelding

Veelgestelde vraag: “Is tramlijn 25 toegankelijk voor mensen met een functiebeperking?”

Katja Torbijn | dinsdag 14 februari 2023
Katja

“Kan straks iedereen met lijn 25 reizen?” Die vraag ontvingen we afgelopen periode van verschillende toekomstige reizigers. Het antwoord is kort: ja, dat kan. In Nederland streven we naar openbaar vervoer waar iedereen gebruik van kan maken. Dat betekent dat onder andere stations en haltes toegankelijk en vindbaar worden gemaakt. Henk van der Meij en Elske Olthof houden zich bezig met de inrichting van de haltes langs de Uithoornlijn en lichten de oplossingen toe.

Henk denkt mee over de inrichting van de drie tramhaltes: “Ik zorg voor voldoende verlichting op de haltes, dat er wachtruimtes, reisinformatieborden en oplaadautomaten voor de OV-chipkaart komen, maar ook dat de haltes voor iedereen toegankelijk zijn. Daar zijn landelijke richtlijnen voor, die in overleg met verschillende belangenverenigingen zijn opgesteld.”

Geleidelijnen

Reizigers met een visuele beperking maken straks gebruik van speciale geleidelijnen. “Vanaf een centraal punt in de buurt van iedere halte leggen we geleidelijnen aan, die reizigers met behulp van reliëf naar de tramperrons leiden. Deze lijnen krijgen een contrasterende kleur ten opzichte van de bestrating op de rest van het perron,” vertelt Henk. “Op de perrons vinden reizigers een instapmarkering bij de perronrand. Zo weet je als blinde of slechtziende reiziger waar in de tram je kunt instappen: bij de eerste deur. Dat is zo afgesproken voor alle tramperrons in Nederland. De reisinformatieborden boven de perrons zijn daarnaast voorzien van gesproken informatie, zodat je als reiziger kunt controleren of je op het goede perron staat.”

Gelijkvloers instappen

De tramhaltes worden aangelegd met een gelijkvloerse instap. Dat betekent dat de tramperrons straks net zo hoog zijn als de vloer van de tram. De hoogte van het perron is aangepast op de hoogte van de 15G-tram. Elske: “Om die hoogte te bepalen deden we vorig jaar een proef: op een bestaande tramhalte maakten we het perron tijdelijk op diverse hoogtes. Rolstoelgebruikers (handrolstoel en elektrische rolstoel) testten samen met ons de meest ideale hoogte. Dat maakt het voor mensen in een rolstoel, met een rollator of kinderwagen makkelijker om in te stappen.” Elske vervolgt: “De tramperrons komen op straatniveau en zijn bereikbaar via een hellingbaan.”

De hellingbaan bij halte Uithoorn Centrum

De hellingbaan bij halte Uithoorn Centrum

Een voorbeeld van de perroninrichting bij de Amstelveenlijn

Een voorbeeld van de perroninrichting bij de Amstelveenlijn

Perroninrichting

Op de tramperrons komen abri’s (wachtruimtes) met bankjes. Alle tramperrons krijgen een SOS-zuil op het midden van het perron, vertelt Henk. “Deze staat in directe verbinding met het GVB, medewerkers kunnen via camerabeelden meekijken wat er op het perron aan de hand is, en direct handelen.”

Trams

Op de Uithoornlijn rijdt straks de 15G-tram. Toegankelijkheid was onderdeel van het ontwerp van deze nieuwe tram, die al rijdt op de Amstelveenlijn. De tram heeft een vlakke vloer, dus zonder drempels. Iedere tram beschikt over twee rolstoel-/kinderwagenruimtes.

De 15G-tram bij de Amstelveenlijn tijdens de testfase

De 15G-tram bij de Amstelveenlijn tijdens de testfase

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

Wil u dit bericht delen?