Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Presentatie bewonersavond 8 oktober 2020 nu terug te kijken

Katja Torbijn | donderdag 15 oktober 2020
Katja
maandag 9 november 2020

Nagekomen antwoord op een veelgestelde vraag: "Er komt naast N201 achter McDonalds een industrieterrein. Komt hier ook een halte?"

Het bedrijventerrein Amstelveen Zuid wordt de komende jaren ontwikkeld. De vulling van het bedrijventerrein zal geleidelijk aan plaatsvinden en er is nog niet bekend welke gebieden als eerst ontwikkeld worden. In het bestemmingsplan voor het bedrijventerrein wordt een reservering opgenomen voor een halte langs de Amsteltram. Naast de reservering is onderzoek nodig naar de nut en noodzaak en de mogelijke inpassing van een mogelijke halte. Deze halte kan mogelijk gerealiseerd worden op het moment dat de vraag naar openbaar vervoer van en naar het bedrijventerrein een zodanige omvang heeft dat het rendabel is om de tram te laten halteren op het bedrijventerrein. Of en wanneer dit gaat plaatsvinden is nog niet bekend en wordt in overleg tussen de gemeente Amstelveen en Vervoerregio Amsterdam bepaald. Deze eventuele halte is geen onderdeel van de Uithoornlijn.

Hoe lang duurt het straks om vanuit Uithoorn naar Amsterdam Zuid te reizen met lijn 25? Wanneer is de Uithoornlijn klaar? Welke maatregelen worden er genomen om de kruisingen veilig te maken? Met welke frequentie zal de tram rijden? Er leven veel vragen bij buurtbewoners over de toekomstige Uithoornlijn. Daarom stond donderdagavond 8 oktober een bewonersavond gepland. Door de verscherpte coronamaatregelen werd dat een digitale presentatie – waar vanuit 130 huishoudens naar werd meegekeken.

Marieke Hietbrink van projectorganisatie Metro en Tram, gemeente Amsterdam en Dennis Huijsman van aannemer Dura Vermeer beantwoordden samen met het omgevingsteam vragen van de bewoners – die ze per chat konden stellen. Zoals aangekondigd in de samenvatting van de bewonersavond, kunt u in dit bericht de gehele presentatie terugkijken.

Antwoord op gestelde vragen

Er zijn gedurende de avond veel vragen via de chat binnengekomen. Helaas konden we ze niet allemaal tijdens de sessies beantwoorden. Hieronder kunt u de gestelde vragen, met antwoorden, downloaden. We hebben terugkerende vragen samengevoegd, en gaan in dit document niet in op individuele of woningspecifieke vragen. Heeft u naar aanleiding van de presentatie vorige week nog vragen, wilt u zich aanmelden voor de thematafels groen of veiligheid of is een gegeven antwoord niet duidelijk? Laat het ons dan weten!

Antwoord op gestelde vragen bewonersavond

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

23 oktober 2020 | 16:01

Steph

Heb nog wel een vraag. Waarom toch nog oversteek met slagbomen? Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat dat toch goed blijft gaan. Ik doel erop dat in spits er vaak een tram zal rijden. Mensen kunnen ongeduldig worden. Waarom is er niet voor gekozen onderdoorgang voor fietsers te maken? Zal waarschijnlijk geld kwestie zijn. Maar leg uit.. 🙂

Schrijf een reactie
0
+1
25 oktober 2020 | 12:59

Anoniem

volgens mij is het zich op de trambaan daar heel goed (geen bochten/hellingen) dus zijn slagbomen genoeg. trambestuurder en fietsers kunnen al vroeg oogcontact maken. gewoon een stoplicht zou misschien zelfs genoeg zijn geweest (zoals bij gondel oversteek). Een onderdoorgang te maken was alleen maar onnodig duur geweest. en om de 3 min komt er een tram (even omlaag) dus ze zullen voor het grootste deel gewoon open staan.

Schrijf een reactie
0
+1
26 oktober 2020 | 13:04

Steph

Dat vind ik vrij vaak om de 3 minuten. Ze kunnen het ook beetje verdiept aanleggen ofzo die trambaan. Of een fiets onderdoorgang net zoals ik zei.

Schrijf een reactie
0
+1
26 oktober 2020 | 13:41

Katja Torbijn | Projectteam Uithoornlijn

In de ontwerpfase van het project zijn diverse mogelijkheden om de tramlijn te kruisen onderzocht. Onder andere aspecten als veiligheid, impact op de omgeving en kosten zijn afgewogen. Een ongelijkvloerse kruising bleek niet inpasbaar, omdat de helling niet te steil mag zijn en tegelijkertijd niet te ver de straat in mag komen. Daarnaast is een ongelijkvloerse kruising erg kostbaar om als reëel alternatief te dienen voor een gelijkvloerse overweg.

Overwegen worden voorzien van zowel slagbomen als waarschuwingslichten en -bellen. Hiermee creëren we al een fysieke barrière. De slagbomen worden voorzien van een onderhangend hekwerk, om onderdoorkruipen te voorkomen.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?