‘Viaduct Zijdelweg krijgt dunner brugdek, anders past de tram niet’
Vorige week startte het ombouwen van de bestaande busbaan tussen de Faunalaan en het busstation naar een gecombineerde bus-/trambaan. Om er zeker van te zijn dat de tram straks zonder hindernissen kan rijden, gaat ook het viaduct Zijdelweg op de schop. Wim Frasa, werkvoorbereider bij Dura Vermeer, legt uit: “In de huidige situatie past de tram met bovenleiding niet onder het viaduct. Daarom krijgt het viaduct een nieuw, dunner brugdek. Dan past het wel.” Tijdens de werkzaamheden blijft de Zijdelweg grotendeels open voor het verkeer, zegt Wim.
Helft van de weg open
De verbouwing wordt een flinke klus, laat Wim weten. “We slopen ongeveer twee derde van het brugdek en een deel van de wanden van het viaduct. Dat doen we in twee fases. Zo blijft steeds een gedeelte van de Zijdelweg open voor het verkeer.” Hij voegt toe: “Na het slopen vullen we de wanden aan met vers beton. Daar bovenop komt een nieuw brugdek van prefab betonplaten, dat dun genoeg is om voldoende ruimte te creëren voor de tram én de bovenleidingen. Deze betonplaten zijn niet alleen dun, maar ook heel sterk.”
Genoeg werkruimte
Passerende auto’s moeten rekening houden met maatregelen, stelt Wim. “Om te zorgen dat wij genoeg werkruimte hebben, leggen we een tijdelijke weg aan, een zogenaamde slinger. Het verkeer rijdt dan via die slinger om de werkzaamheden heen. Verder geldt er een om-en-om-regeling (verkeer maakt om en om gebruik van dezelfde rijbaan) en verlagen we de maximumsnelheid van 50 naar 15 km/u.” Dat de Zijdelweg open moet blijven ligt voor de hand, vindt Wim: “De Zijdelweg is een belangrijke weg van noord naar zuid door Uithoorn én sluit direct aan op de N201. Je kunt deze weg niet zomaar afsluiten. Bovendien liggen er afspraken met de eigenaar van een tankstation aan de Zijdelweg, dat zijn pompstation bereikbaar moet blijven.”
Geluid, trillingen en stof
De werkvoorbereider verwacht niet alleen verkeershinder, de periodes waarin gesloopt wordt, kunnen ook voor andere overlast zorgen, geeft hij aan. “Denk aan geluid, trillingen en stof. We proberen die hinder zoveel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld door met water te sproeien als we aan het slopen zijn, zodat de stof niet kan vervliegen. Ook voor de drie scholen in de omgeving van de Zijdelweg proberen we de overlast minimaal te houden. We hebben met hen besproken dat we werkzaamheden met veel geluidsoverlast zoveel mogelijk uitvoeren buiten toets- en tentamenperiodes.”
Fietstunnel blijft open
Het slopen en weer opbouwen van het viaduct gebeurt grotendeels vanaf de busbaan, vertelt Wim. “In de tunnelbak hebben we de meeste ruimte. Bovendien hopen we de overlast te beperkten door van onderaf te werken.” Voor de fietstunnel naast de busbaan hebben de werkzaamheden geen gevolgen, meldt hij. “De fietstunnel blijft gewoon open. Wel schermen we ons bouwgebied af met houten panelen. We willen voorkomen dat tijdens het slopen een stuk beton wegschiet en een fietser raakt. Veiligheid is heel belangrijk. Voor onszelf, maar ook voor de omgeving waarin we werken.”
Enkele keer ook ‘s nachts
De verbouwing van het viaduct begint op maandag 3 oktober 2022 en duurt tot eind mei 2023. De meeste werkzaamheden vinden plaats op werkdagen tussen 7:00 en 19:00 uur. Wim: “Soms werken we ook ’s nachts. Dat gaat meestal om het aanbrengen, veranderen of verplaatsen van verkeersmaatregelen. Ook het aanbrengen van damwanden doen we ’s avonds als de weg dicht is (14-16 oktober). Voor de veiligheid sluiten we de Zijdelweg dan tijdelijk helemaal af.”
..
Dit zijn ambtenaren en daar mag niet te veel van verwachten
Schrijf een reactieAron
Ik blijf dit vreemd vinden, aangezien bij de bouw van het viaduct duidelijk werd gecommuniceerd dat deze al voorbereid was op komst van een mogelijke tram (toen nog heel ver weg).
Schrijf een reactie