Afbeelding

Afbouw Uithoornlijn: van spoorovergangen tot haltes

Stephanie Versteeg | donderdag 13 april 2023
Stephanie

Terwijl buiten nog hard gewerkt wordt om alle rails, bovenleiding en systemen op elkaar aan te sluiten, gaan we ook de afbouwfase in. Denk hierbij aan de inrichting van haltes, het plaatsen van verkeerslichten maar bijvoorbeeld ook aan de inrichting van spoorovergangen.

Eerder publiceerden we al een veelgestelde vraag over de beveiliging van de spoorovergangen. De afbouw van de spoorovergangen bij de Randweg, Bieslook en Aan de Zoom wordt momenteel gerealiseerd. We plaatsen bij deze overwegen waarschuwingslichten en een bel. En als extra veiligheidsmaatregel krijgen deze overgangen ook slagbomen met een valhek, om te voorkomen dat mensen de spoorovergang nog betreden als de tram in aantocht is.

Testen van systemen

Alle gebruikte systemen die rondom het project Uithoornlijn worden ingezet maken gebruik van software en deze combinatie (systeem / software) testen we uitvoerig. Eerst in de fabriek om aan te tonen dat bijvoorbeeld het type slagboom aansluit bij de gewenste veiligheidseisen. En nadat de slagboom op de spoorovergang is aangebracht, óók op locatie buiten. Hierbij wordt getest of de slagboom zelf goed functioneert en later of de aansturingssystemen van de waarschuwingslampen, de bel én de slagboom foutloos met elkaar communiceren. Want de lampen en bel moeten verkeersdeelnemers eerst waarschuwen en daarna komt de slagboom pas naar beneden.

Tot eind juni 2023 vindt het testen van systemen plaats, waarbij net als de spooroverwegen ook alle andere systemen worden getest. Denk hierbij aan wissels, seinen, verkeerslichten, maar ook aan digitale informatieborden etc. We voeren deze testen met zo min mogelijk hinder voor de omgeving uit, maar het komt voor dat automobilisten, fietsers en/of voetgangers even moeten wachten als bijvoorbeeld een slagboom naar beneden komt. Verkeersregelaars wijzen de verkeersdeelnemers hierop en houden het verkeer dan voor korte tijd tegen. Daarnaast zorgt het testen van de waarschuwingsbel voor lichte geluidsoverlast bij de spooroverwegen. Het geluidsniveau van de bel wordt tijdens het testen zo laag mogelijk gehouden.

Werkverkeer in de wijk

De afbouwwerkzaamheden vinden plaatst rondom de spooroverwegen en bijvoorbeeld halte Aan de Zoom. Hiervoor rijden er monteurs met bestelbussen in de wijk om dichtbij de werkzaamheden te komen. Voorheen reden zij via de afgesproken bouwroutes over de spoordijk. Dit is niet meer mogelijk omdat op deze routes nu rails ligt. We hebben afspraken gemaakt met de monteurs dat hun auto’s geen overlast mogen veroorzaken voor overig verkeer en dat het de voorkeur heeft hun auto’s tijdelijk op openbare parkeerplaatsen te plaatsen (mits dit qua installatiewerk mogelijk is).

Testen met trams

Vanaf juli 2023 vinden de testen plaats waarvoor een tram nodig is, vanaf dat moment testen we of de systemen van bijvoorbeeld de spooroverwegen goed communiceren met de systemen van de tram. We informeren vanaf juni over deze testen met trams zodat de inwoners van Uithoorn zich bewust zijn van de komst van de tram.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

13 april 2023 | 21:00

Axel

Sluiten de sporen van het opstelterrein 1 op 1 aan op het bestaande opstelterrein van de Amstelveenlijn?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
14 april 2023 | 13:23

Stephanie Versteeg

Ja, de sporen van het nieuwe opstelterrein sluiten straks aan op de sporen van de Amstelveenlijn. Op deze foto is dat bijvoorbeeld redelijk goed zichtbaar: https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/98a7eee5-517c-4a84-81fb-142f11d858e3.jpg

Schrijf een reactie
+1
13 april 2023 | 19:21

buurtbewoner

Hoe luid zal het waarschuwingsgeluid zijn, en tot hoe laat in de nacht zal dit de omwonenden van de kruising storen?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
14 april 2023 | 13:47

Stephanie Versteeg

We schreven eerder een artikel over het geluid van de bel. In de 3de alinea Licht en geluid staat hoe het geluid van de bel op het omgevingsgeluid wordt aangepast. De bel gaat af op het moment dat er een tram passeert en dat is afhankelijk van de dienstregeling van de GVB. De eerste testen met de bel vinden overdag plaats (eind april). Vanaf de zomer vinden er ook testen met trams plaats. Wanneer de testplanning vanaf de zomer definitief is informeren we onder andere via onze website en omwonenden hierover.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?