Afbeelding

Tramgeluiden nu en straks

Stephanie Versteeg | woensdag 27 september 2023
Stephanie

Wist u dat het geluid van de tram straks misschien wel anders klinkt? Dat komt omdat de smeerinstallaties momenteel hun werk nog niet doen. Ook stellen we het geluidsniveau van de bel bij de verschillende overwegen op maat af. We leggen u in dit artikel graag uit waarom.

Smeerinstallaties

Deze winter worden langs het spoor zogeheten smeerinstallaties geplaatst, specifiek in de bochten. De naam zegt het al, deze installaties zorgen voor smeer op het tramspoor om wrijving en slijtage te verminderen. Na plaatsing zijn de smeerinstallaties nog even buitenwerking. Dat komt omdat ze dagelijks een minimumaantal rijbewegingen nodig hebben om niet uit te drogen. Vanaf het voorjaar gaat de testtram vaker rijden en kunnen de smeerinstallaties volop aan het werk.

Maatwerk per spoorovergang

Het geluidsniveau van de waarschuwingsbel is maatwerk per spoorovergang. Daarbij houden we rekening met de veiligheidsnorm, de afstand tot de omliggende woningen en het omgevingsgeluid. Zo moeten de bellen bij een drukke overweg boven het omgevingsgeluid uitkomen en kan bij een stillere omgeving het geluidsniveau omlaag. Aan de hand van een geluidsmeting wordt het geluid per overgang op maat afgesteld. Ook geldt bij elke spoorovergang dat de bel overdag harder is en ’s avonds en ’s nachts zachter.

Kortom, het geluid van de tram en de spoorovergang kan per locatie verschillen en is aangepast op de specifieke omgeving en behoeften van elke overweg. Eerder schreven we dit artikel over hoe de overwegen beveiligd zijn.

Testperiode

De testtram rijdt dit jaar nog onregelmatig en op verschillende snelheden door Uithoorn. Daardoor zijn de overwegen soms vaker en langer dicht dan nodig. Ook vinden er langs het tracé nog diverse afrondende werkzaamheden plaats. Zo brengen we deze week asfalt en de belijning aan in de onderdoorgang bij de Zijdelweg, waarna de gecombineerde tram-/busbaan weer opengaat en het asfalt zorgt voor minder geluid afkomstig van langsrijdende bussen.

Mochten er dingen opvallen of u heeft het idee dat zaken niet worden opgepakt vanuit het project, dan mag u dit altijd bij ons melden. We verzoeken dan een foto en begeleidende tekst via Whatsapp of email met ons te delen.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

8 februari 2024 | 18:51

A

Misschien een goed idee om het allemaal weer weg te halen en er alsnog elektrische bussen van te maken.
Veel veiliger, stiller, efficiënter, sneller, zuiniger, minder afhankelijk van het elektrisch netwerk, flexibeler en noem maar op. Tevens kan het zijn wegdek delen met andere voertuigen (ambulances, politie, noem maar op).

Het meest dodelijke voertuig ter wereld per afgelegde kilometer had wat mij aangaat nooit in Uithoorn hoeven komen.
Heel vreemd en bizar dat dit ooit goedgekeurd is door sommige mensen, corruptie ten top zoals wij allen weten. Het heeft duizelingwekkend veel geld gekost, zelfs zoveel dat het uiteindelijk illegaal is geworden om te feiten en cijfers hierover duidelijk te maken en het houdt nog altijd niet op.

Bijzonder veel sterkte toegewenst aan alle slachtoffers van deze corruptie.

Schrijf een reactie
0
+1
14 november 2023 | 10:07

Rob w

Bij Aan de Zoom 2 staat in het groen een rood/wit scherm.
Dit kan volgens mij weg. Staat
slordig nu de rest zo mooi aan het worden is.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
14 november 2023 | 15:02

Stephanie Versteeg

Dank voor de oplettendheid Rob. We hebben het doorgegeven en Dura Vermeer haalt het bord weg.

Schrijf een reactie
+1
14 oktober 2023 | 14:00

mar

Hoe kom ik er achter hoe hard het tramgeluid is en de bel bij halte busstation? Dit ivm eventueel verhuizen naar een huis dat er pal achter licht, nml de Constantijn Huygenslaan. Bij voorbaat dank en mvg Mar

Schrijf een reactie
0
+1
16 oktober 2023 | 19:55

Bert

U zou in Amstelveen op vergelijkbare afstand bij een tramovergang kunnen gaan staan luisteren. Wellicht bij mensen in de buurt thuis aanbellen en vragen of binnen/in de tuin het geluid gemeten mag worden met een smartphoneapp. Als er al regelmatig testritten zijn kan het ook in Uithoorn, maar in Amstelveen rijdt de tram natuurlijk al regelmatig. gr. Bert

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
17 oktober 2023 | 17:02

Stephanie Versteeg

Beste Mar, ik kan u daarvoor inderdaad het beste verwijzen naar de bestaande Amstelveenlijn. Houd daarbij wel rekening dat, afhankelijk van om welk adres het in Uithoorn gaat er mogelijk een geluidscherm tussen zit wat het geluid dempt. Ook rijdt er aanstaande donderdag en vrijdag overdag een testtram door Uithoorn. Helaas is dit niet met een specifieke tijd aan te geven omdat dit afhankelijk is van hoe het testen verloopt en deze ook op het opstelterrein plaatsvinden. Vanaf dit najaar neemt het aantal testritten toe, maar dit is mogelijk te laat voor u.

Schrijf een reactie
+1
2 oktober 2023 | 15:29

Katja Dekkers

Ik weet dat jullie aan het testen zijn, maar hopelijk worden de overgangsgeluiden wel nog VEEL zachter. We zitten halverwege beide overgangen Randweg/Bieslook en het schalt gewoon duidelijk tot hier. Dat lijkt mij niet de bedoeling dat we straks 18 uur lang “pling paling pling” horen toch? Graag hoor ik of het klopt dat dit nog verbeterd wordt. Mvg Katja

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
3 oktober 2023 | 12:38

Stephanie Versteeg

Beste Katja, toevallig zijn eind vorige week de instellingen van de overwegen aangepast op het niveau van de Amstelveenlijn. Dit is gebeurd nadat er eerste een geluidsonderzoek heeft plaatsgevonden, waarbij rekening is gehouden met het omgevingsgeluid en de afstand tot de woningen. Op dit moment zijn er geen verdere aanpassingen gepland. Mocht u daarover toch nog vragen hebben kunt u ons ook altijd mailen of bellen.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?