Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English

Nieuwe trams voor Uithoornlijn en Amstelveenlijn

Katja Torbijn | donderdag 1 augustus 2019
Katja

Gebruikers van de Uithoornlijn reizen straks met gloednieuwe trams van en naar Amsterdam. Op het hele tracé – van Uithoorn Centrum tot aan Amsterdam Zuid – rijden 15G-trams van de Spaanse fabrikant CAF. Deze hoogwaardige trams hebben een lage vloer om gemakkelijk in- en uit te stappen.

Tweekoppige trams

De trams worden tweerichtings, ook wel tweekops genoemd. Beide uiteinden van het voertuig worden voorzien van een bestuurderscabine en aan beide zijden bevinden zich deuren.  De voorkant van de trams laat duidelijk zien dat het gaat om een nieuwe generatie tram. En, met een knipoog naar het verleden keert ook een typisch Amsterdams fenomeen terug, namelijk een bestemmingsdisplay voorzien van een groot uitgevoerd lijnnummer met kleuren. De trams worden zoveel mogelijk opgebouwd uit duurzame materialen en zijn voor circa 92% recyclebaar. De trams gaan bovendien zuinig om met energie.

Tekst gaat verder onder de afbeeldingen

Nieuwe generatie trams

De 63 nieuwe trams worden van het standaardtype URBOS 100 van CAF. Deze trams hebben een lengte van 30 meter en een breedte van 2,40 meter en bestaan elk uit 5 gekoppelde modules. Ze zijn daarmee iets langer, ongeveer 70 cm, dan de huidige Combino’s. Het voertuig beschikt over 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. De inrichting is echter modulair zodat aanpassingen afhankelijk van de ontwikkelingen in het lijnennet en passagiersaantallen mogelijk zijn.

Testfase

Voordat de nieuwe trams reizigers mogen vervoeren worden ze zowel in Spanje als in Nederland uitgebreid getest. De eerste tram is inmiddels in Nederland en wordt aan diverse tests op het Amsterdamse tramnetwerk onderworpen.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

28 november 2019 | 11:58

Hans Ansingh

Lijn 5 is steeds te vol. Komen de nieuw Cafwagens ook op lijn 5. De wagens van lijn 5 zijn al 30 jaar oud en de ramen sluiten niet goed meer

Schrijf een reactie
0
+1
28 november 2019 | 10:46

anoniem

Is de inrichting geschikt voor invaliden?

Schrijf een reactie
0
+1
28 november 2019 | 10:45

anoniem

Hoe is het geluidsniveau t.o.v. de oude lijn 51?

Schrijf een reactie
0
+1
3 december 2019 | 09:38

Katja Torbijn | Projectteam Uithoornlijn

Voor de Amsteltram is er nieuw trammaterieel besteld, de 15G. Deze heeft net zoals het huidige trammaterieel van (onder andere) tram 5, een geluidsniveau dat lager ligt dan bij een sneltram/metro van lijn 51. Wat ook anders is ten opzichte van de huidige sneltram, is dat bij de 15G er een individueel geluidssignaal per deur is, waarmee reizigers die zich in de directe omgeving van de deuren bevinden gewaarschuwd worden. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van deursignalen op het geluidsniveau van de buitenomroep zoals bij sneltram 51.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?