Afbeelding

Wat gebeurt er in…maart?

Katja Torbijn | dinsdag 28 februari 2023
Katja

Iedere maand delen we een overzicht van werkzaamheden die in de komende periode op de planning staan. Op dit moment werken we op het hele tracé van de toekomstige trambaan en in de directe omgeving daarvan. In 2023 leggen we de trambaan verder aan vanaf het opstelterrein in Amstelveen tot voorbij de bocht in de spoordijk bij Wederik/Buitendijks en op de busbaan tussen de Faunalaan en het busstation. De grote werkzaamheden duren nog tot en met de zomer van 2023. Wat doen we allemaal in maart 2023?

Opstelterrein-N201

Op het opstelterrein bouwen we verder aan de voorzieningen die nodig zijn om de trams te laten rijden. Zo werkt aannemer Dekker in opdracht van het GVB verder aan de staalconstructie van de hal en Dura Vermeer aan het stroomvoorzieningsgebouw en de opstelsporen. We leggen kabels en sluiten deze aan op de nieuwe locaties. Ook werken we aan de putten voor de toekomstige waslocatie van de trams.

Spoordijk

De brug over de Hoofdtocht – bij de Randweg – krijgt steeds meer vorm. De tijdelijke brug verwijderen we in de komende weken, we bouwen de nieuwe brug verder af en sluiten deze aan op de omgeving. Om deze werkzaamheden goed uit te kunnen voeren, is er voor gemotoriseerd verkeer van maandag 27 februari tot en met vrijdag 24 maart een om-en-om-regeling ter hoogte van de spoordijk: verkeer maakt in beide richting om en om gebruik van dezelfde rijstrook. In het weekend van vrijdag 24 maart 19.00 uur tot en met maandag 27 maart 05.00 uur leggen we in een één keer de spoorovergang in de Randweg aan. De kruising Randweg/spoordijk is dan volledig afgesloten, fietsers, voetgangers en gemotoriseerd verkeer volgen dat weekend een omleiding. De Bieslookbruggen zijn dat weekend tijdelijk open voor fietsers en voetgangers.

Op de spoordijk zelf werken we in maart verder aan de spoorbaan. We brengen kantplanken, ballast en dwarsliggers aan. Ook leggen we de nodige kabels en leidingen aan en plaatsen de houders voor het ophangen van de bovenleidingen. Daarnaast werken we verder aan het vernieuwen van de duiker en bouwen verder aan de halte Aan de Zoom. We leggen de tramperrons verder aan en bestraten deze. In de bocht van de spoordijk beginnen we in maart met de bovenleiding.

Tot en met zondag 5 maart is de oversteek Aan de Zoom-Faunalaan afgesloten, we leggen dan de spoorkruising aan. Dat doen we in de voorjaarsvakantie, zodat fietsers en voetgangers van en naar de scholen hier zo min mogelijk hinder van ondervinden. Tijdens de afsluiting zijn de Bieslookbruggen tijdelijk open voor fietsers en voetgangers.

Busbaan Faunalaan-busstation

Op de busbaan gaat de ombouw naar een gecombineerde bus-/trambaan verder. Het beton tussen Aan de Zoom en de Zijdelweg is in februari gestort, de spoorstaven zijn al geleverd en deels uitgelegd. In maart monteren we de spoorstaven op de busbaan en het busstation en lassen deze aan elkaar. Ook isoleren we de spoorstaven, dit is de zogenaamde Bremerspoorconstructie.

De sloop van het tweede, kleinere deel van het viaduct Zijdelweg is in volle gang. Na het slopen begint in maart de opbouw van het nieuwe, dunnere dek. De werkzaamheden op en aan het viaduct duren nog tot half mei 2023.

Busstation-Uithoorn Centrum

De bovenleidingsdraden zijn opgehangen. De afwerking daarvan gebeurt overdag met een rijdende afzetting, de bus rijdt dan volgens dienstregeling. Op het busstation gaan we verder met het weer opbouwen van de fietsenstallingen, te beginnen aan de kant van de Boerlagelaan. Ook brengen we de bestrating, zoals geleidelijnen, aan en plaatsen de verkeersregelinstallatie voor de trams op het busstation. Naast het stroomvoorzieningsgebouw komt nog een duiker (voor de doorstroom van water). Op de halte Uithoorn Centrum vinden afrondende werkzaamheden plaats, zoals het plaatsen van reisinformatiesystemen en stroomkasten.

Aanplant van groen

De groenaannemer is volop bezig met het aanplanten van het groen, ook in maart vindt aanplant plaats. De bomen op het talud van het viaduct over de N201 staan al, in meerdere fases wordt groen geplant op de locaties waar de werkzaamheden al zijn afgerond.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

8 december 2023 | 11:27

Weber

De geluidswand langs het Kootpark stop circa 10 meter voor de T-splitsing, waar de tram en busbaan samenkomen en veel verkeer is.
Dit zorgt ervoor dat de (6) woningen direct langs de busbaan alsnog onnodig geluidsoverlast en lichtoverlast(koplampen/achterlichten) hebben.
Waarom wordt de geluidswand niet doorgetrokken tot NA de T-splitsing? Ik schat 10-15 meter verder. Dan is het overlast weg.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
12 december 2023 | 08:53

Stephanie Versteeg

Beste Weber, wilt u misschien aan info@uithoornlijn.nl doorgeven vanuit welke woning lichtoverlast wordt ervaren? Dan kunnen we dat controleren en nader onderzoeken. Wat betreft de plaatsing van de geluidschermen is er vanuit het geluidsonderzoek destijds bepaald tot hoe ver en waar de geluidschermen moesten komen te staan. Vanuit datzelfde onderzoek is aangegeven dat door de aanpassing van de busbaan naar gecombineerde bus-/trambaan de geluidswaarde voor de woningen 34, 36 etc. voldoen aan de geluidsnorm zoals bepaald in het bestemmingsplan. U bekijkt hier het geluidsrapport.

Schrijf een reactie
+1
3 maart 2023 | 15:05

F van der Dussen

Komt er nog een escape uitgang thv de Weegbree??

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
6 maart 2023 | 14:42

Katja Torbijn

Hallo Frank, wat bedoel je precies? Groet, Katja

Schrijf een reactie
+1
28 februari 2023 | 14:24

Mitchel

“Op de halte Uithoorn Centrum vinden afrondende werkzaamheden plaats, zoals het plaatsen van reisinformatiesystemen”
Hopelijk direct goed zichtbaar in plaats van onleesbaar achter allemaal andere masten verstopt zoals bij de Amstelveenlijn aanvankelijk is gebeurd.

Schrijf een reactie
0
+1
Wil u dit bericht delen?