Afbeelding

Wat gebeurt er in…januari 2023?

Katja Torbijn | donderdag 22 december 2022
Katja

Iedere maand delen we een overzicht van werkzaamheden die in de komende periode op de planning staan. Op dit moment werken we op het hele tracé van de toekomstige trambaan en in de directe omgeving daarvan. De grote werkzaamheden duren nog tot en met de zomer van 2023. Wat doen we allemaal in januari 2023?

Opstelterrein-N201

In het nieuwe jaar bouwen we verder aan de voorzieningen op het opstelterrein die nodig zijn om de trams te laten rijden. De vloer van die hal (voor onderhoud en het wassen van trams) is inmiddels klaar, half januari start aannemer Dekker met de bouw van een stalen frame voor de hal zelf, in opdracht van het GVB. Dura Vermeer werkt verder aan de sporen tussen het opstelterrein en de Randweg, het stroomvoorzieningsgebouw en het viaduct over de N201. Ook vindt er veel kabel- en leidingenwerk plaats op het opstelterrein en bij de Randweg.

Dura Vermeer is begonnen met de bouw van een nieuwe brug over de Hoofdtocht, direct naast de tijdelijke brug waar het bouwverkeer gebruik van maakt. De nieuwe brug wordt in meerdere fases gebouwd. De damwanden krijgen in januari een betonnen rand als afwerking, we noemen dit een ‘sloof’.

Spoordijk

Op de spoordijk maken we in januari eerst de geluidschermen af met het plaatsen van de plinten en de cassettes tussen de eerder geplaatste staanders. Daarna gaan we verder met het aanbrengen van de funderingen en masten voor de bovenleiding. Halte Aan de Zoom wordt in januari voorzien van drainage, ook worden kabels en leidingen aangebracht. Daarnaast brengen we een duiker (onderdoorgang voor water) aan onder Aan de Zoom. Daar zijn we deels al mee begonnen in december. Het fiets- en voetpad schuift daarvoor steeds een klein stukje op, zodat iedereen langs de werkzaamheden kan.

Bij de Randweg zijn we begonnen met de bouw van een nieuwe brug over de Hoofdtocht, direct naast de tijdelijke brug waar het bouwverkeer gebruik van maakt. De nieuwe brug wordt in meerdere fases gebouwd. De damwanden krijgen in januari een betonnen rand als afwerking, we noemen dit een ‘sloof’.

We richten in januari een deel van de Bieslook opnieuw in, zodat de straat goed aansluit op de Bieslookbruggen. Vanaf januari planten we gefaseerd verschillende soorten groen aan rond de spoordijk, bijvoorbeeld tegen de woningzijden van de geluidschermen en bij de nieuwe weginrichting in de straat Aan de Zoom. Dit doen we volgens het ontwerp uit de eerdere thematafels met omwonenden.

Busbaan Faunalaan-busstation

Op de busbaan zijn de vorderingen goed zichtbaar: het oude asfalt is verwijderd en het eerste beton voor de trambaan is gestort. In januari inspecteren en repareren we de bestaande geluidschermen en plaatsen we de staanders voor de nieuwe geluidschermen. Ter hoogte van het busstation leggen we in januari de rails aan op het vers gestorte beton. Ook plaatsen we de wissels. Op het busstation zelf komt de fietsenstalling aan de kant van de Boerlagelaan terug en in de Beellaan leggen we extra parkeerplaatsen aan.

Ook het nieuwe brugdek in de Zijdelweg vordert gestaag: de liggers van het nieuwe dek liggen op zijn plek. Nu kan de onderdoorgang afgebouwd worden. Dat duurt nog tot februari, dan vervangen we de andere helft van het viaduct. Daarover publiceren we in januari meer informatie.

Busbaan Boerlagelaan-Spoorhuis

In het nieuwe jaar gaan we verder met de afbouw van halte Uithoorn Centrum. We leggen kabels en leidingen aan en plaatsen de aansturing voor de technische systemen van de halte. Daarnaast bouwen we verder aan de twee stroomvoorzieningsgebouwen bij de Amsterdamseweg en de Boerlagelaan en richten we de grond rond deze stroomvoorzieningsgebouwen in met grasbetontegels. Ook langs dit deel van de trambaan planten we tussen januari en april groen aan.

 

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 januari 2023 | 14:57

MJ Vermeulen

Komen er nog wissels op het bus/tramstation om van baan te kunnen wisselen?

Wat is het nut van het omloopspoor aan de oostkant van het bus/tramstation? Puur om tijdelijk een tram (danwel spitstram) aan de kant te zetten als deze niet doorrijdt naar het oude stationsgebouw van Uithoorn bij de Amstel?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
11 januari 2023 | 17:19

Katja Torbijn

Ja er komen inderdaad wissels om de trams vanaf het reguliere spoor van en naar de tramhalte te leiden. Het extra spoor bij de Boerlagelaan is een keerspoor, waar we bijvoorbeeld een kapotte tram tijdelijk kunnen parkeren tot deze afgevoerd kan worden naar de remise.

Schrijf een reactie
+1
30 december 2022 | 20:46

Bewoner Kootpark

Wanneer worden de geluidsschermen geplaatst aan de zijde van het Kootpark (Burgemeester Kootlaan)?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Marije Mooij
2 januari 2023 | 13:10

Marije Mooij

De geluidschermen aan de zuidzijde van de busbaan (kant Burgemeester Kootlaan) worden dit voorjaar geplaatst. Mvg, Marije Mooij

Schrijf een reactie
+1
11 januari 2023 | 15:07

MJ Vermeulen

Serieus? Worden er geluidschermen geplaatst tussen de tram/busbaan en het fietspad in? Totaal niet nodig op die plek. Er staat ontzettend veel groen naast het fietspad dat geluid absorbeert. Verder zijn de trams heel erg stil. Dat wordt dan niet erg leuk tram rijden vanaf het bus/tramstation tot halte Aan de Zoom. Tussen twee wanden die waarschijnlijk zeer snel onder de graffiti zullen zitten of wordt er meteen klimop tegenaan geplant?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
11 januari 2023 | 17:04

Katja Torbijn

Hier komen inderdaad geluidschermen, omdat het geluid helaas zonder schermen niet binnen de wettelijke kaders blijft. Je leest er meer over in dit artikel: https://uithoornlijn.nl/nieuws/2020/veelgestelde-vraag-waar-komen-geluidschermen-langs-de-uithoornlijn/ We beplanten de schermen zo snel mogelijk na de bouw en in het plantseizoen.

Schrijf een reactie
+1
19 maart 2023 | 15:24

Bewoner Kootlaan

Het was toch de bedoeling dat de geluidsschermen geplaatst zouden worden voordat de werkzaamheden zouden starten?
Wij hebben namelijk momenteel veel geluidsoverlast van de bouwwerkzaamheden.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Stephanie Versteeg
21 maart 2023 | 15:50

Stephanie Versteeg

Dat klopt, het was de bedoeling om alle geluidschermen langs de nieuwe tramlijn eerst te plaatsen en daarna de bouwwerkzaamheden uit te voeren. Helaas is dit alleen op de locatie bij de Burgemeester Kootlaan (fietspad parallel aan busbaan) niet gelukt. Doordat in januari veel neerslag is gevallen is het aanbrengen van het beton (de zogenaamde onderbaan) uitgesteld. Hierdoor is de volgorde van werkzaamheden veranderd en is het plaatsen van de geluidschermen op deze locatie in tijd doorgeschoven. We plaatsen de schermen aan de zuidzijde van de busbaan in april en mei 2023, begin volgende week plaatsen we hier een apart nieuwsbericht over op de website.

Schrijf een reactie
+1
23 december 2022 | 17:23

Olav

Wanneer wordt het groen teruggeplaatst dat is verwijderd voor de bouw van nieuwe parkeerplaatsen aan de Faunalaan (halte Aan de Zoom).
Bewoners kijken nu recht in de koplampen van parkerende auto’s. Het was daar een zee van groen, daar moet echt snel iets aan gedaan worden. Desnoods een wand met beplanting zoals bij de trambaan bocht Buitendijks.

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
23 december 2022 | 19:56

Katja Torbijn

We planten groen komend voorjaar in verschillende fases terug. Daarbij kijken we naar het beste moment voor de verschillende soorten, zodat ze zo goed mogelijk aarden. Begin volgend jaar komen we hier op deze website wat uitgebreider op terug.

Schrijf een reactie
+1
23 december 2022 | 08:26

Lex

Waarom noemen jullie het een ‘opstelterrein’, terwijl het een overdekte loods is, waar het woord ‘remise’ voor in gebruik is?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Remise_(openbaar_vervoer)

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
23 december 2022 | 10:07

Katja Torbijn

Beste Lex, bedankt voor je vraag. De trams die tussen Amstelveen en Uithoorn worden gestald, staan in principe buiten (zoals nu ook al op het deel van de Amstelveenlijn het geval is). De hal die we bouwen is puur voor klein onderhoud, het wassen van trams etc. Trams worden niet gestald in deze hal. Vandaar dat we twee verschillende termen gebruiken: de hal en het opstelterrein, al zou remise voor het opstelterrein ook een goede benaming zijn. Groet, Katja

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?