Afbeelding

Interview: Het busstation in fases vernieuwd (bewonersbrief)

Katja Torbijn | maandag 11 april 2022
Katja
donderdag 21 april 2022

Start werkzaamheden busstation Uithoorn op 28 april

De werkzaamheden aan de fietsenstalling aan de kant van de Beellaan beginnen nog niet, omdat de nieuwe fietsenstalling nog niet geleverd is. Dit heeft te maken met een tekort aan grondstoffen. Specifiek voor de fietsenstalling is het staal en het kunststof, dat in de fietsenstalling gebruikt wordt, op dit moment nog niet beschikbaar. Uitstel van deze werkzaamheden heeft nu geen gevolgen voor de rest van de planning. Op donderdag 28 april beginnen we volgens planning met de vernieuwing van het eerste busperron.

Het huidige busstation wordt uitgebreid met een tramhalte: halte Uithoorn Station. Ter voorbereiding daarop passen we komende periode de huidige busperrons aan. Ook verplaatsen we de fietsenstalling. Het aanpassen van de busperrons doen we in drie fases, zodat alle bussen kunnen blijven rijden. Wel stoppen ze bij andere perrons dan je wellicht gewend bent. Omgevingsmanager Lummieke IJmker van Dura Vermeer geeft een toelichting.

Wat gaat er gebeuren?

“Het huidige busstation krijgt er een tramhalte bij, die bouwen we na de zomer. Om ruimte te maken voor de tramhalte en ook de bussen voldoende ruimte te geven om het busstation op en af te rijden, passen we het bestaande busstation aan. Dat doen we vanaf maandag 25 april,” vertelt Lummieke. “We verwijderen eerst de fietsenstalling aan de kant van de Beellaan. Op diezelfde plek plaatsen we een tweelaagse fietsenstalling terug. De fietsenstalling die nu aan de kant van de Boerlagelaan staat, halen we tijdelijk weg. Daar komt tijdens de bouwperiode een tijdelijke in- en uitrit van het busstation.”

Als de fietsenstallingen aan de kant van de Beellaan klaar zijn, starten we op de busperrons. Lummieke: “De bussen rijden in de toekomst vanuit andere richtingen aan naar de perrons. Daar passen we de hoogte van de perronrand en de plaats van het bushokje op aan. Eén van de busperrons korten we aan de voor- en achterkant iets in, de bussen kunnen daardoor makkelijker in- en uirijden en keren.” Zoveel mogelijk materiaal wordt hergebruikt: tegels, stoepranden, meubilair en bushokjes.

 

Hoe pakken we dat aan?

“Alle bussen blijven rijden volgens de dienstregeling. We pakken daarom steeds een deel van het busstation aan. Dat deel zetten we af met bouwhekken, zodat niemand per ongeluk het bouwterrein op loopt,” licht Lummieke toe. “Achter de bouwhekken vernieuwen we het perron, en als we klaar zijn, schuiven we op naar een volgend gedeelte van het busstation.” De omgevingsmanager vervolgt: “In totaal hebben we drie fases nodig om alle perrons aan te pakken.”

Per fase vertrekt een bus tijdelijk van een ander perron. “We plaatsen een groot informatiebord op het busstation, waarop precies te zien is welk deel van het busstation op dat moment verbouwd wordt. Die informatie delen we ook op deze website,” vertelt Lummieke.

Bussen tijdelijk ergens anders

“De busvervoerders delen via de reisplanners waar de bus op dat moment vertrekt.” Wie vragen heeft, kan deze stellen aan de gebiedsconcierge. Lummieke: “Steeds als er een nieuwe fase ingaat, is Andre, onze gebiedsconcierge, op het busstation aanwezig om reizigers op weg te helpen en vragen te beantwoorden. Via de BouwApp sturen we volgers via een pushmelding een bericht als een nieuwe fase begint. Zo wordt niemand verrast door een nieuwe fase, we zouden het vervelend vinden als iemand zijn bus mist bij een nieuwe fase. Dus meld je aan voor de BouwApp Uithoornlijn!”

Hinder

“Bouwen zonder hinder is niet mogelijk,” stelt Lummieke. “Busreizigers en omwonenden zullen geluid- en trillingshinder ervaren tijdens bepaalde werkzaamheden. Dat gaat helaas niet anders. We doen ons best om hinder voor busreizigers en voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Zo werken we alleen overdag, rijdt bouwverkeer volgens een vaste route over de busbaan naar het busstation en hangen we doeken op de bouwhekken. Die doeken houden bouwstof voor een groot deel tegen, de afbeeldingen op de doeken laten zien hoe het busstation en de tramhalte er straks uitzien.”

Bouw tramhalte na de zomer

Na de zomer bouwen vanaf eind augustus de nieuwe tramhalte. Om hier ruimte voor te maken, gaan de bussen tijdelijk omrijden via de Pr. Christinalaan, Zijdelweg, Koningin Maximalaan en de Faunalaan (of andersom). De busbaan wordt omgebouwd naar een bus-trambaan. Dit duurt tot begin juni 2023. De bussen verlaten het busstation in deze periode via een tijdelijke in- en uitrit op de plek van de fietsenstalling langs de Boerlagelaan. Als de werkzaamheden klaar zijn, komt deze fietsenstalling weer terug en heeft het busstation 120 extra fietsenstallingsplaatsen. Het wordt allemaal beter, straks rijdt hier ook de Amsteltram!

Direct omwonenden hebben bovenstaande informatie vorige week in een bewonersbrief ontvangen.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

11 april 2022 | 11:30

J.M.Faulhaber ppd12@caiway.nll

Er staat: Het huidige busstation wordt uitgebreid met een tramhalte: halte Uithoorn Station

Maar het station ligt toch niet bij het busstation. Is deze naam voor de tramhalte niet erg verwarrend?

Schrijf een reactie
0
+1
Foto van Katja Torbijn
11 april 2022 | 12:16

Katja Torbijn

GVB heeft als toekomstig vervoerder op de Uithoornlijn (lijn 25) de haltenamen bepaald. De tramhalte heet Uithoorn Station vanwege de combinatie met het busstation, tramhalte Uithoorn Centrum heet zo vanwege de ligging vlakbij het Dorpscentrum.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?