Home Over het project Werkzaamheden en planning Archief & Zoeken Contact English
Afbeelding

Veelgestelde vraag: “Hoe is het aantal parkeerplaatsen bij de haltes bepaald?”

Katja Torbijn | maandag 24 augustus 2020
Katja

De Amsteltram zorgt ervoor dat inwoners van Uithoorn en De Kwakel vanaf 2024 snel en gemakkelijk van en naar Amsterdam reizen. Zeker als je dicht bij een van de haltes woont, stap je gemakkelijk op de tram. Maar de Amsteltram is ook interessant voor inwoners die net iets verder van een halte vandaan wonen. Dat brengt verkeersbewegingen met zich mee, en we begrijpen dat je je, als direct omwonende van een van de haltes, zorgen maakt over de parkeerdruk. Afgelopen periode kregen we meerdere keren de vraag hoe we het aantal parkeerplaatsen hebben bepaald. Ronald van der Hoek, verkeerskundige bij de gemeente Uithoorn, geeft antwoord.

Aantal parkeerplaatsen

Bij de drie tramhaltes komen voldoende stallingsplekken voor fietsen en parkeerplaatsen voor auto’s. In totaal maken we ruim 700 nieuwe fietsparkeerplaatsen, verdeeld over de drie haltes:

  • Aan de Zoom: 320 stallingsplekken, 160 aan iedere zijde van het tramspoor;
  • Uithoorn Station: 120 extra stallingsplekken bovenop de 120 al bestaande plekken;
  • Uithoorn Centrum: 270 stallingsplekken.

Ook leggen we 66 extra parkeerplaatsen voor auto’s aan:

  • Aan de Zoom: 16 nieuwe parkeerplaatsen en 3 kiss&rideplekken in de Faunalaan;
  • Uithoorn Station: 10 extra parkeerplaatsen;
  • Uithoorn Centrum: 40 extra parkeerplaatsen, waarvan 33 in de Stationsstraat en 7 aan de Wilhelminakade.
Uitgebreid onderzoek

Om het aantal benodigde parkeerplaatsen te bepalen is uitgebreid onderzoek gedaan. Ronald: “Naast de richtlijnen die er zijn voor het bepalen van de toekomstige parkeervraag hebben we ook gekeken naar ervaringssituaties van vergelijkbare haltes in andere steden. Daarnaast verrichtten we tellingen op de bestaande parkeerplekken in de omgeving van de haltes. Daardoor weten we hoe de huidige plekken gebruikt worden, of deze bijvoorbeeld dubbel gebruikt kunnen worden door zowel omwonenden als tramreizigers.” Op basis van de tellingen en de ervaringen in andere steden bepaalde de gemeente Uithoorn hoeveel plekken er naar verwachting voor zowel auto’s als fietsen nodig zijn bij de haltes van de Uithoornlijn. “We maken dus niet alleen gebruik van een standaard gemeentelijke parkeernorm,” vervolgt Ronald.

Reizigers van buiten Uithoorn

In het onderzoek is rekening gehouden met toekomstige Amsteltramreizigers uit bijvoorbeeld De Kwakel, de gemeentes Aalsmeer, De Ronde Venen en Nieuwkoop, die gebruik zullen maken van hun auto als voortransport en verspreid over de drie haltes op de tram zullen stappen. “Een deel van deze reizigers geeft aan door te rijden tot een van de haltes in Amstelveen, zoals ze dat nu ook al doen. We houden daarom rekening met veertig reizigers van buiten Uithoorn, die verspreid over de drie haltes op de tram zullen stappen,” legt Ronald uit. “Vanwege de bereikbaarheid en de beschikbare ruimte ligt het voor de hand dat het merendeel van deze reizigers parkeert bij de halte Uithoorn Centrum. Deze halte ligt immers aan een hoofdontsluitingsweg en is gemakkelijk bereikbaar vanaf de N201.”

Monitoring

Toch blijft het lastig te voorspellen hoeveel plaatsen er straks definitief nodig zijn. Ronald: “Als lijn 25 straks rijdt, monitoren we de verkeerssituaties rondom de haltes. Als blijkt dat er te weinig parkeerplaatsen zijn, onderzoeken we uiteraard welke mogelijkheden er zijn om de situatie rondom de betreffende halte te verbeteren.”

Meer weten?

In het bestemmingsplan is uitgebreid opgenomen hoe het aantal parkeerplaatsen tot stand is gekomen. Je vindt de informatie vanaf pagina 21.

Vond u dit artikel nuttig?

%Nuttig
van de mensen vonden dit nuttig.

Heeft u vragen? Stel ze hier.

17 september 2020 | 11:31

Ron Siderius

Komt er ook nog een halte bij op de klucht ?
Die wandeling van langs de baan en arthur van schendellaan en omstreken naar aan de zoom , loopje nog een eind weg . En de tram moet daar dan even stoppen . Wel zo veilig in plaats van een langs racende tram …op die kruising .

Schrijf een reactie
0
+1
17 september 2020 | 11:58

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

Ron, er komt geen halte bij Op de Klucht. Om de kruising Randweg/Op de Klucht met de overstekende trams veilig in te richten komen op die locatie verkeerslichten.

Schrijf een reactie
+1
5 september 2020 | 17:17

Karlijn

Ik ben ten zeerste benieuwd hoe jullie die parkeerplekken op Aan de Zoom willen realiseren als daar nu al amper ruimte is om normaal te parkeren?
16 nieuwe plekken is echt niet genoeg.
De afspraak was op de Faunalaan extra parkeergelegenheid aan de waterkant ipv alleen kiss & ride. Met monitoren in de toekomst ben je te laat, juist bij Aan de Zoom waar mensen uit de richting Waterlinie, Legmeer West, Kootpark en de Kwakel enz naartoe zullen trekken heb je meer parkeergelegenheid nodig, juist aan de kant van Legmeer West. De nieuwe woonwijk is ondertussen uit de grond gestampt: daar had makkelijk extra parkeergelegenheid gecreëerd kunnen worden.

Schrijf een reactie
0
+1
7 september 2020 | 09:43

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

Beste Karlijn. het klopt dat er 16 nieuwe parkeerplaatsen aan de Faunalaan worden gerealiseerd en daarnaast de 3 kiss&rideplekken. Op Aan de Zoom is geen ruimte om extra parkeerplaatsen aan te leggen. Zoals ook bij een andere vraag vermeld, vanaf de Zijdelweg verwachten wij weinig regionale reizigers die de auto als voortransport gebruiken. Vanuit Amstelveen bijna geen en reizigers die vanuit het westen over de N201 komen aanrijden hebben met een vergelijkbare reisafstand de keuze uit de Amstelveense haltes.
Verder liggen de tramhaltes op loopafstand voor het deel van Uithoorn. Er is rekening gehouden met mensen uit Uithoorn die met de auto naar de haltes zullen rijden, en dit is in de berekeningen voor elke halte meegenomen.
Bij de ingebruikname van de Amsteltram monitoren we op onder andere het parkeergedrag van auto’s en fietsers bij de diverse haltes. Als blijkt dat er te weinig parkeerplaatsen zijn, onderzoeken we welke mogelijkheden er zijn om de situatie rondom de betreffende halte te verbeteren.

Schrijf een reactie
+1
1 september 2020 | 03:36

Aron

Er wordt hier niets gezegd over het voorstel van de Amstelveense gemeenteraad voor een extra halte op Bedrijventerrein Amstelveen Zuid waar ook een uitgebreide P R parkeervoorziening kan komen.

Schrijf een reactie
0
+1
1 september 2020 | 09:03

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

Het klopt dat er binnen het bedrijventerrein Amstelveen Zuid een reservering is opgenomen voor een halte. De ontwikkeling van het bedrijventerrein en de wens voor een extra halte op die locatie ligt bij de gemeente Amstelveen, besluitvorming over deze halte is nog niet aan de orde geweest. Dat betekent dat wij deze halte los van het project Uithoornlijn zien, waarbij wij uiteraard wel de voortgang in de gaten houden en hierover communiceren mocht er meer duidelijkheid zijn.

Schrijf een reactie
+1
31 augustus 2020 | 01:19

Aland Van Valkenburg

Als ik vanuit de Ronde Venen de tram zou pakken, dan zou ik zeker met de auto eerst door het aquaduct gaan. Parkeren bij het oude station wordt het zeker niet…..
Hoe goed is die locatie bereikbaar voor mensen van buiten Uithoorn?
Lijkt me niet zo logisch om daar nu parkeerplaatsen aan te leggen voor NIET Uithoornaars

Schrijf een reactie
0
+1
31 augustus 2020 | 21:32

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

De halte Uithoorn Centrum is gelegen langs de hoofdontsluiting de Amsterdamseweg die direct toegang biedt tot de N201.
Vanuit de Ronde Venen zijn verschillende mogelijkheden om de tramhaltes van de Amsteltram te bereiken.
Het is aan de reiziger die de auto als voortransport gebruikt zelf om te bepalen welke tramhalte het meest gunstig ligt voor zijn of haar reis.

Schrijf een reactie
+1
30 augustus 2020 | 19:59

F. van der Dussen

De halte Burg. Kootlaan vervalt. Verdwijnt hiermee ook de doorsteek vanaf de Weegbree. Zo ja, wordt de sloot dan (Logischerwijs) doorgetrokken?

Schrijf een reactie
0
+1
31 augustus 2020 | 14:38

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

De doorsteek van Weegbree richting Burgemeester Kootlaan komt inderdaad te vervallen, in de toekomstige situatie worden op deze locatie geluidsschermen geplaatst. De waterpartij ten zuiden van Weegbree wordt niet volledig doorgetrokken omdat op dezelfde locatie aan de noordzijde een vluchtdeur in het geluidsscherm wordt gerealiseerd, deze vluchtdeur is voor noodgevallen en kan alleen vanaf de gecombineerde tram/busbaan worden geopend.

Schrijf een reactie
+1
28 augustus 2020 | 10:37

H.E. Bik_Constandse

Bij de halte Uithoorn busstation is het aantal parkeerplaatsen, vooral ‘s avonds nu al niet toereikend. Hoe wordt dat in de toekomst opgelost??

Schrijf een reactie
0
+1
31 augustus 2020 | 21:26

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

Bij elke tramhalte worden extra parkeerplaatsen gerealiseerd.
Wij zullen bij de ingebruikname van de Amsteltram uiteraard monitoren op onder andere het parkeergedrag van auto’s en fietsers bij de diverse haltes.

Schrijf een reactie
+1
5 september 2020 | 13:50

Erik Wassenaar

Ik heb hier al een uitgebreide mail naar gemeente Uithoorn én de Uithoornlijn gestuurd maar nooit reactie gehad.
Nu al is bij Uithoorn Busstation (waar ik woon) al een hopeloos parkeerverhaal. (Momenteel met covid 19 zie je pas hoeveel forensen én Schiphol parkeerders nagenoeg alles bezetten door de weeks, nu ruim plaatsen beschikbaar). A: waarom is er een één uur blauwe zone ingesteld op zóveel parkeerplaatsen als momenteel het geval is. B: waar is plek voor 10 extra parkeerplaatsen (wat lang niet voldoende is al in de huidige situatie). C: maak parkeren busstation beschikbaar voor bewoners middels vergunningen systematiek.
D: hoe kan ik/bewoners meedenken in dit proces

Schrijf een reactie
0
+1
9 september 2020 | 09:24

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

@ Erik. A) De blauwe zone is ingesteld om de ondernemers en klanten van de ondernemers doordeweeks tijdens kantoortijden betere parkeergelegenheid te bieden. Het betreft een klein deel van de totale hoeveelheid parkeerplaatsen en bewoners en andere bezoekers mogen er buiten kantoortijden zonder parkeerschijf parkeren.
De maatregel is voorgelegd aan de bewoners en aan het eerste voorstel zijn een aantal aanpassingen gedaan die hebben geleid tot de huidige inrichting.

B) De 10 extra parkeerplaatsen die als gevolg van de Amsteltram zullen worden gerealiseerd, worden gesitueerd aan de Beellaan.

C) Vooralsnog is een vorm van vergunningparkeren niet aan de orde bij het busstation. De situatie wordt uiteraard goed in de gaten gehouden en gemonitord wanneer de tram gaat rijden.

D) Voor bewoners is zowel voor de blauwe zone als voor de tram een uitvoerig en interactief proces doorlopen. Het project Uithoornlijn is de komende jaren in uitvoering en zal na ingebruikname uiteraard goed gemonitord worden op allerlei zaken waaronder parkeren.

Schrijf een reactie
+1
27 augustus 2020 | 20:41

Mark

Aan welke hoofdontsluitingsweg ligt de halte Uithoorn Centrum?
En hoe komen mensen van buiten Uithoorn daar precies?

Vanuit de Ronde Venen rij je dan toch gewoon via de N201 richting Amstelveen? Scheelt nog tijd ook.

En vanuit Nieuwkoop??

Schrijf een reactie
0
+1
31 augustus 2020 | 21:24

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

De halte Uithoorn Centrum is gelegen langs de hoofdontsluiting de Amsterdamseweg die direct toegang biedt tot de N201.
Vanuit Nieuwkoop zijn verschillende mogelijkheden om de tramhaltes van de Amsteltram te bereiken.
Het is aan de reiziger die de auto als voortransport gebruikt zelf om te bepalen welke tramhalte het meest gunstig ligt voor zijn of haar reis.

Schrijf een reactie
+1
1 september 2020 | 11:33

Maarten J. Vermeulen

Geen enkele tramhalte in Uithoorn heeft parkeerplaatsen tenzij men in de straten in e buurt gaat parkeren.

Schrijf een reactie
0
+1
1 september 2020 | 12:12

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

Zoals je in bovenstaand nieuwsbericht kan lezen leggen we 66 extra parkeerplaatsen voor auto’s aan rondom de nieuwe haltes. Bij hale Aan de Zoom 16 nieuwe parkeerplaatsen en 3 kiss&rideplekken aan de Faunalaan, bij halte Uithoorn Station 10 extra parkeerplaatsen en bij halte Uithoorn Centrum 40 extra parkeerplaatsen waarvan 33 aan de Stationsstraat en 7 aan de Wilhelminakade.

Schrijf een reactie
+1
27 augustus 2020 | 15:06

J. Visser

Komen er bij de fietsenrekken ook mogelijkheden om je elektrische fiets op te laden?

Schrijf een reactie
0
+1
31 augustus 2020 | 21:19

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

Er komen geen oplaadmogelijkheden voor elektrische fietsen bij de fietsenstallingen. De actieradius van elektrische fietsen is doorgaans ruim voldoende om de afstand van huis naar de halte en terug af te leggen.

Schrijf een reactie
+1
27 augustus 2020 | 11:03

J. Adolfse

Ik verbaas me over het feit dat bij halte Aan de Zoom slechts 16 parkeerplaatsen komen aan de Faunalaan en helemaal niets bij aan de Zoom. Ik meen in een eerder document ooit gelezen te hebben dat er ca 50 plaatsen alleen al bij Legmeer West zouden komen. Ik verwacht dat veel mensen vanaf de Zijdelweg naar de tramhalte komen en dan in de wijk moeten parkeren. Juist als het regent en mensen niet op de fiets naar Amstelveen willen, zullen ze met de auto naar de tramhalte gaan en heb je extra parkeerplaatsen nodig. Omrijden via de Maximalaan met de vele verkeerslichten zullen veel mensen toch niet doen? Of verwacht het model alleen maar auto’s vanuit de kwakel en Aalsmeer e.o.?

Schrijf een reactie
0
+1
31 augustus 2020 | 22:39

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

De halte Uithoorn Centrum is straks het meest gunstig gelegen voor reizigers uit de regio die met de auto naar de tram willen rijden. Vanaf de Zijdelweg verwachten wij weinig regionale reizigers die de auto als voortransport gebruiken. Vanuit Amstelveen bijna geen en reizigers die vanuit het westen over de N201 komen aanrijden hebben met een vergelijkbare reisafstand de keuze uit de Amstelveense haltes.
Verder liggen de tramhaltes op loopafstand voor het deel van Uithoorn. Er is rekening gehouden met mensen uit Uithoorn die met de auto naar de haltes zullen rijden, en dit is in de berekeningen voor elke halte meegenomen.

Schrijf een reactie
+1
27 augustus 2020 | 10:30

HvI

De provincie Noord-Holland wil meer parkeerterreinen overkappen met zonnepanelen*. Worden deze nieuwe parkeerterreinen gelijk voorzien van zonnepanelen?

*link: https://www.noord-holland.nl/Actueel/Archief/2019/December_2019/Provincie_wil_meer_parkeerterreinen_overkappen_met_zonnepanelen

Schrijf een reactie
0
+1
27 augustus 2020 | 11:17

Katja Torbijn | Projectteam Uithoornlijn

De parkeerplaatsen worden niet overdekt, dus zonnepanelen is hier helaas geen optie. Groet, Katja

Schrijf een reactie
+1
24 augustus 2020 | 09:46

Katie Joor

Worden er ook in bestaande woonwijken extra maatregelen genomen om niet bewoners, maar tram reizigers te ontmoedigen van daar parkeren? Bijv door een vergunning?

Schrijf een reactie
0
+1
24 augustus 2020 | 10:05

Katja Torbijn | Projectteam Uithoornlijn

Op dit moment is dit nog niet aan de orde. Wel wordt parkeren na ingebruikname van de tramhalte uitvoerig gemonitord en wordt gekeken naar aanvullende maatregelen als dat nodig blijkt.

Schrijf een reactie
+1
27 augustus 2020 | 10:18

K.Lanser

Er wordt steeds gepraat over halte de Loeten in de toekomst. Waarom deze niet nu aangelegd i.v.m. tramgebruikers van uit de omliggende gemeenten, De Kwakel, de gemeentes Aalsmeer, De Ronde Venen en Nieuwkoop. Deze kunnen daar parkeren en overlast voor de bewoners langs de tramlijn wordt verminderd.

Schrijf een reactie
0
+1
27 augustus 2020 | 13:13

Katja Torbijn | Projectteam Uithoornlijn

Het klopt dat er binnen het bedrijventerrein Amstelveen Zuid een reservering is opgenomen voor een halte. De ontwikkeling van het bedrijventerrein en de wens voor een extra halte op die locatie ligt bij de gemeente Amstelveen, besluitvorming over deze halte is nog niet aan de orde geweest. Dat betekent dat wij deze halte los van het project Uithoornlijn zien, waarbij wij uiteraard wel de voortgang in de gaten houden en hierover communiceren mocht er meer duidelijkheid zijn. Groet, Katja

Schrijf een reactie
+1
27 augustus 2020 | 13:47

Katie Joor

Beste Katja, ik vind dat erg jammer om te lezen. De parkeerders van omliggende dorpen hebben jarenlang verkeershinder veroorzaakt bij Uithoorn busstation. Waarom omdat het erg makkelijk aan te rijden is en het oude dorp niet. Na jaren is daar nu eindelijk een blauwe zone gemaakt. Met het verplaatsen van de bushalte burgemeester Koot naar de Faunalaan (waar weten we nog steeds niet) is het erg aantrekkelijk om in buitendijks te parkeren. Er is net genoeg parkeerplaatsen voor de bewoners. Zodra wij bezoek hebben lukt het al niet, dus laat staan de tramreizigers. Zo jammer dat een project gestart wordt en er toch geen idee is van hoe men er leeft. Kijk naar de lessons learned binnen de gemeente.

Schrijf een reactie
0
+1
31 augustus 2020 | 22:47

Marije Mooij | Projectteam Uithoornlijn

De halte Uithoorn Centrum is straks het meest gunstig gelegen voor reizigers uit de regio die met de auto naar de tram willen rijden. Vanaf de Zijdelweg verwachten wij weinig regionale reizigers de auto als voortransport gebruiken. Vanuit Amstelveen bijna geen en reizigers die vanuit het westen over de N201 komen aanrijden hebben met een vergelijkbare reisafstand de keuze uit de Amstelveense haltes. Verder liggen de tramhaltes op loopafstand voor het deel van Uithoorn. Er is rekening gehouden met mensen uit Uithoorn die met de auto naar de haltes zullen rijden, en dit is in de berekeningen voor elke halte meegenomen. En zoals aangegeven wordt de situatie na ingebruikname uitvoerig gemonitord.
Ter informatie, half september volgt een bewonersbrief over de exacte locatie van bushalte Faunalaan.

Schrijf een reactie
+1
Wil u dit bericht delen?